Infrastrukturminister Anna Johansson (S) besökte i veckan Ullared – för att diskutera vägstandard. Foto: Robin AronInfrastrukturminister Anna Johansson (S) besökte i veckan Ullared – för att diskutera vägstandard. Foto: Robin Aron
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) besökte i veckan Ullared – för att diskutera vägstandard. Foto: Robin Aron
Gekås vd Jan Wallberg om olycksvägarna: "Ett antal passager är rent farliga." Foto: Anders YlanderGekås vd Jan Wallberg om olycksvägarna: "Ett antal passager är rent farliga." Foto: Anders Ylander
Gekås vd Jan Wallberg om olycksvägarna: "Ett antal passager är rent farliga." Foto: Anders Ylander
Länsväg 153 listas som en av de farligaste vägarna i Västsverige av Nationella viltolycksrådet. Foto: NIKLAS HENRIKCZONLänsväg 153 listas som en av de farligaste vägarna i Västsverige av Nationella viltolycksrådet. Foto: NIKLAS HENRIKCZON
Länsväg 153 listas som en av de farligaste vägarna i Västsverige av Nationella viltolycksrådet. Foto: NIKLAS HENRIKCZON

Gekås vädjan: Fixa
de farliga vägarna

Publicerad

Fixa i ordning de stora olycksvägarna till och från Ullared.

Det är Gekås önskan till regeringen.

– Det finns ett antal passager som är rent farliga, säger vd:n Jan Wallberg.

Det finns många farliga vägar i Västsverige – två av dem leder till Ullared.

Det är länsväg 153 från Varberg och länsväg 154 från Falkenberg, som båda två finns med på Nationella viltolycksrådets lista över olycksdrabbade vägar.

Tillsammans med kommunerna, regionen och andra representanter från näringslivet mötte Jan Wallberg, Gekås vd, infrastrukturminister Anna Johansson (S) under onsdagen.

Där framförde han sin önskan:

– Vägarna behöver förbättras.

Är mycket trafik

Han berättade för Anna Johansson att länsvägarna sätts under hårt tryck av de miljontals kunder som årligen beger sig till Gekås för att handla i varuhuset.

– Det bor 800 personer i Ullared. Ska man då beräkna hur man ska dimensionera vägarna hit får man förstå att det kommer nästan fem miljoner besökare varje år. Plus att det går en massa godstrafik. Det är inte normalt, säger vd:n, och utvecklar:

– Det är mycket skogstransporter från Småland ut mot hamnarna och liknande. De möts av tillströmningen till oss. Det är den kombinationen som är olycklig.

"Behöver breddas"

Gekås vd:n vill att regeringen i framtiden avsätter mer pengar till regionen, för att vägarnas standard ska kunna förbättras.

Och att region Halland satsar extra mycket resurser på just länsväg 153 och 154.

– Vi tror inte att de ska bygga motorväg upp hit, men det finns ett antal passager som är rent farliga trafiksäkerhetsmässigt. De behöver breddas och rättas till. Vi hoppas och tror att det här kan så ett litet frö, säger han.

Enligt P4 Halland, som tidigare rapporterat om Gekås önskan, har trafiken på de aktuella länsvägarna ökat med fyrtio procent de tio senaste åren.

Radiokanalen uppger att det mellan 2010 och 2014 skedde fyra dödsolyckor på vägarna.

Jonathan Berntsson
Jonathan Berntsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag