Gekås Ullared varnar – efter ny blufftävling. Foto: ROBIN ARON / GT-EXPRESSENGekås Ullared varnar – efter ny blufftävling. Foto: ROBIN ARON / GT-EXPRESSEN
Gekås Ullared varnar – efter ny blufftävling. Foto: ROBIN ARON / GT-EXPRESSEN
Jan Wallberg, Gekås vd, tycker att det är tråkigt när kunderna drabbas. Foto: ROBIN ARONJan Wallberg, Gekås vd, tycker att det är tråkigt när kunderna drabbas. Foto: ROBIN ARON
Jan Wallberg, Gekås vd, tycker att det är tråkigt när kunderna drabbas.  Foto: ROBIN ARON

Gekås Ullared varnar – efter ny blufftävling

Publicerad

Att oseriösa aktörer använder sig av välkända varumärken för attrahera människor – och lura dem – är inget nytt.

Senast i raden är det Gekås Ullareds varumärke som missbrukats – och nu går varuhuset ut och varnar för en blufftävling som sprider sig på Facebook.

En person som valde att delta i tävlingen blev nedring av telefonförsäljare efter att hon skrivit i sina kontaktuppgifter.

– Det är svårt att värja sig mot det här. Det gäller att försöka agera så fort de dyker upp, säger Jan Wallberg, vd på Gekås. 

Ett välkänt namn eller en logga från ett stort svenskt företag ger tyngd åt bluffmejl och tävlingar. 

Flera stora företag har tidigare blivit drabbade av att deras namn används i sammanhang som är långt från smickrande. Senast i raden är det Gekås Ullared, vars namn och logga, har använts i en kampanj på nätet. 

I tävlingen utlovas en shoppingweekend till Ullared där transport och boende ordnas av facebooksidan "Shopping i Sverige". 

"Klicka på bilden nu och vinn idag!", står det i inlägget. 

 

LÄS OCKSÅ: Ikea varnar – för ny bluffsida på Facebook 

 

En av de personer som klickade på länken har pratat med P4 Halland. När Gekås logga fanns med som sponsorer till tävlingen klickade hon sig vidare, fyllde i sina personuppgifter och skrev på ett avtal. 

– Och därifrån kommer man ju till själva tävlingen och det var där som jag kände att det här är inte sant för det var väldigt konstiga frågor och bilder. Så då klickade jag ner alltihop och går tillbaka hela vägen. Jag tänkte att gör jag så, så händer det förhoppningsvis ingenting, säger hon till P4 Halland. 

100 samtal – varje dag

Några dagar senare började telefonen ringa. Det var telefonförsäljare som uppgav att de fått hennes nummer från "Shopping i Sverige". Kvinnan blev totalt nedring av försäljare, trots att hon har skrivit med sitt nummer i "NIX"-registret. 

– Jag trodde ju inte att hela Sverige skulle ringa mig. För hade jag vetat att 70, 80, ja nästan 100 personer skulle ringa varje dag, då hade jag tackat nej, säger kvinnan till P4 Halland.  

 

Gekås gick själva ut med en varning. Foto: Skärmdump

 

Jan Wallberg, vd på Gekås Ullared, tycker att det är tråkigt när kunderna drabbas. Han har varit i kontakt med kvinnan personligen. 

– Vi är ett stort företag och jag försöker prata med våra kunder så mycket jag kan. Det är där man får bra feedback och synpunkter. Speciellt när någon inte är riktigt nöjd, men det kändes bra att prata med henne, säger Jan Wallberg. 

 

LÄS OCKSÅ: SMS-bluff: Bedragare utnyttjar ICA:s namn

 

Hyllar Gekås kunder 

Det är enligt honom svårt för stora företag att förebygga att företaget namn eller logga används till olika bluffar. 

– Det har hänt med olika varianter av tävlingar. Vi brukar då och då gå ut i sociala medier för det här. Det är svårt att värja sig mot det här. Det gäller att försöka agera så fort de dyker upp, säger Jan Wallberg.

Gekås kunder är också ett bra varningssystem enligt vd:n.

– Våra uppmärksamma kunder är fantastiskt duktiga på att själva gå ut i sociala medier och varna, vilket känns bra, säger Jan Wallberg. 

Han känner till att ett par personer har blivit drabbade av just den här kampanjen. 

– Jag hoppas att det inte är fler, säger han. 

"Viktigt att det kommer ut" 

Enligt Jan Wallberg så kommer Gekås alltid att gå ut på sina egna konton i sociala medier om man är delaktiga i tävlingar eller likande händelser. 

– Det är för att just förebygga det här. Det sker alltid i våra egna kanaler, men det är inte lätt för läsarna att veta. Det är tråkigt när det händer, speciellt för de som drabbas, säger han. 

Gekås är långt i från det enda företaget vars namn används i tveksamma tävlingar på nätet. Ikea, Elgiganten och Ica är några av företagen som tidigare har drabbats. 

– Om någon drabbas och tror att det är vi då blir det negativt för oss. Det är viktigt att det kommer ut att det är någon annan som försöker utnyttja vårt namn, säger Jan Wallberg. 

GT har sökt "Shopping i Sverige" utan framgång för en kommentar.

 

Så skyddar du dig

Var misstänksam mot avsändare som du inte känner igen. Dubbelkontrollera vem som är avsändare innan du svarar och lämnar ut information.

Använd automatisk uppdatering i datorns operativsystem för att alltid ha de senaste programmen installerade. Då undviker du identifierade säkerhetshål i gamla program.

Använd antivirusprogram och brandvägg och se till att de senaste uppdateringarna är installerade.

 

Källa: Polisen

Tidigare bluffar där stora varumärken utnyttjats

ELGIGANTEN: "Grattis! Elgiganten ger olika priser och den här veckan är du en av vinnarna" – så löd bluffmejlet som skickades till flera personer.

Genom att fylla i kontouppgifter och betala en liten summa pengar skulle man bli en lycklig vinnare av en ny tv. 

 

ICA: Sms med texten "Ica: Hämta presentkortet värde 7 000 kronor", skickades ut.  

För at få tag i det här presentkortet behövde mottagaren bara klicka på en länk – allt var givetvis en bluff. 

 

IKEA: "Tävlingsdags!" – skrev Ikea Malmö, på sin Facebooksida. Det var i alla fall vad många trodde. Det visade sig vara en bluffsida som försökte lura på människor dyra abonnemang och Ikea gick snabbt ut och varande för bluffen.

 

LISEBERG: "Få 5 gratis Lisebergsbiljetter för att fira 100-årsdagen" stod det i en annons med nöjesparken Lisebergs logga som spreds på Facebook.

Liseberg gick snabbt ut och varnade för tävlingen som de kunde bekräfta var falsk.

Relaterade ämnen
Oskar Dahlgren
Oskar Dahlgren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER