NY CHEF. Jan Wallberg tog efter årsskiftet över som vd för Gekås Ullared. Foto: PrivatNY CHEF. Jan Wallberg tog efter årsskiftet över som vd för Gekås Ullared. Foto: Privat
NY CHEF. Jan Wallberg tog efter årsskiftet över som vd för Gekås Ullared. Foto: Privat
NUVARANDE OCH FÖRRE VD:N. GT kunde i somras avslöja att Jan Wallberg tar över som vd efter Boris Lennerhov. Nu avslöjar Wallberg sin plan för framtiden – en jätteutbyggnad. Foto: Gekås UllaredNUVARANDE OCH FÖRRE VD:N. GT kunde i somras avslöja att Jan Wallberg tar över som vd efter Boris Lennerhov. Nu avslöjar Wallberg sin plan för framtiden – en jätteutbyggnad. Foto: Gekås Ullared
NUVARANDE OCH FÖRRE VD:N. GT kunde i somras avslöja att Jan Wallberg tar över som vd efter Boris Lennerhov. Nu avslöjar Wallberg sin plan för framtiden – en jätteutbyggnad. Foto: Gekås Ullared
MÅNGÅRIG CHEF. Boris Lennerhov var chef för Gekås Ullared i 15 år. Foto: Per WissingMÅNGÅRIG CHEF. Boris Lennerhov var chef för Gekås Ullared i 15 år. Foto: Per Wissing
MÅNGÅRIG CHEF. Boris Lennerhov var chef för Gekås Ullared i 15 år. Foto: Per Wissing

Gekås nya satsning: Spränga genom berg

Publicerad

Här är Gekås Ullareds nya supersatsning.

Den nye vd:n Jan Wallberg planerar att bygga ut varuhuset med 10 000 kvadratmeter.

– Men först måste vi ta fram en dynamitlåda och spränga rakt igenom ett berg. Det är utmaningen, säger han.

Han har precis tagit över rodret som vd för Gekås Ullared efter den folkkäre Boris Lennerhov. Nu avslöjar Jan Wallberg sin storslagna plan för framtiden – en jätteutbyggnad.

– Realistiskt sätt så skulle vi kunna bygga ut butiksytan med mellan 5000 och 10 000 kvadratmeter. Det blir en ytterligare förädling och utveckling.

Byggplanerna är än så länge på planeringsstadiet. Men Jan Wallberg hoppas snart kunna gå från ord till handling.

– Får vi allting på plats så är det trevligt om vi kan ha det klart inom två till tre år. Det är den horisonten vi har.

"Kan bygga i flera plan"

I dag är Gekås Ullared 30 000 kvadratmeter stort och omsätter runt fem miljarder kronor om året. Förhoppningen är att expansionen ska ge verksamheten ett jättelyft.

– Vi har många sortimentsdelar i dag som vi kan utveckla vidare som livsmedel, heminredning och textil. Kanske kan vi också utveckla helt nya delar. Målet är att bli lite duktigare hela tiden så att kunderna känner att det utvecklas och att det händer någonting, säger Jan Wallberg.

Han avslöjar att Gekås kan komma att växa på både höjden och bredden.

– Vi kan bygga i flera plan. Och om du står framför huset och tittar rätt in så skulle vi kunna bygga till höger mot parkeringen. Men först måste vi ta fram en dynamitlåda och spränga rakt igenom ett berg. Det är utmaningen, säger Jan Wallberg och skrattar.

Tog över efter Boris

I somras kunde GT berätta att Boris Lennerhov skulle lämna sin post som vd. Ett beslut han tog efter att plötsligt ha insjuknat i cancer.

– Även om jag blir friskförklarad så orkar jag inte köra på så här längre. Men det har varit en fantastisk resa, sa Boris Lennerhov.

Efter årsskiftet tog Jan Wallberg över som chef – och nu är siktet inställt mot framtiden.

– Jag är optimistisk. Ullared har haft en fantastisk utveckling. Mer och mer har vi blivit en destination där man har upplevelsehandel. Det finns väldigt mycket mer spännande för oss att göra, säger Jan Wallberg.

Gustav Sandström
Gustav Sandström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag