Foto: Jan Wiriden
 Foto: Jan Wiriden

Fredriksson: Det enda rätta beslutet

Publicerad
Uppdaterad
TROLLHÄTTAN. Hovrättens beslut att ge Saab en sista chans var det enda rätta.
En konkurs följd av nedläggning hade varit ett slag i ansiktet på anställda, investerare, underleverantörer och fordonsklustret Västsverige.
I bilbyggarland är övertygelsen starkare än någonsin att om något ska läggas ned så är det näringsdepartementet i Stockholm!
Alla utan undantag är förstås dödströtta på Saabs alla turer.
Saab har blivit lite av en rättshaverist: en sådan där som egentligen har rätt men som alla tröttnat att lyssna på.
Saab har haft två problem:
Företaget har inte sålt tillräckligt med bilar för att dra in pengar för att få det hela att gå runt.
Men med de nya kinesiska samarbetspartnerna kanske det finns en chans att den pyttelilla bilfabriken i den lilla staden i det exotiska landet med midnattssol och mellanmjölk når upp till en 80 000-100 000 bilar om året.
Den växande kinesiska medelklassen fullkomligt älskar lyxiga, stora utländska bilar.

Varför skulle Saab få den här chansen?
Det andra problemet är Victor Muller. Han är fordonsindustrins svar på Winston Churchill.
Muller talar i militära termer, är expert på oneliners och kan snacka omkull ett betongfundament.
Men glöm inte att utan Muller hade inte Saab fått den här chansen. Alla andra hade slängt in handduken för längesedan.
Nu har Muller vunnit kriget och nu måste någon annan ta täten på Saab. Gärna en fyrkantig bilbyggarman- eller kvinna, typ den gamle Saabchefen Jan-Åke Johnson.

Visst, Muller går inte direkt fattig från Saab, men han är en småpåve när det gäller att pungslå sin egen business om man jämför med de stora bankerna och eller försäkringsbolagen i Stockholm.
Det var väl ingen som krävde att Skandia skulle läggas ner när toppcheferna plockade ut tio miljarder i bonusar.
Eller när bankbossarna plockade ut hundratals miljoner medan skattebetalarna fick slanta upp för att rädda affärerna.
Det finns så klart också ett politiskt fulspel också när det gäller Saab.

Regeringen och näringsdepartementet vet att deras hantering eller snarare brist på hantering av Saabs kris inte ger dem en enda röst i bilbyggarland.
Bilbyggarna skrämmer sina barn med Maud Olofssons namn.
Från Stockholms byråkratpolitiska perspektiv är det bästa som kan hända att Saab styckas upp och att resterna fördelas på dem som har störst nypor.
Och att det hela sedan faller i glömska.

Om Saab mot alla odds klarar sig, får i gång produktionen och blir en exportsuccé till Kina och Indien, blir det i stället en evig och irriterande påminnelse om att fabriken klarade sig trots näringsdepartementet.
Ingen vet hur den nya skakiga finanskrisen slår mot världen.
Ingen vet om det går att få en bilfabrik som stått stilla i ett halvår att komma på banan.
Saab är nere på tio.
Men till och med fordringsägarna tycker att denne kämpe ska få en chans till en rejäl returmatch.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER