Veronica Hakemo mordhotades av en boende strax innan jul. Foto: Mikael Berglund
Veronica Hakemo mordhotades av en boende strax innan jul. Foto: Mikael Berglund
Flyktingförläggningen blev rejält sönderslagen under morgonens bråk. Foto: Mikael Berglund
Flyktingförläggningen blev rejält sönderslagen under morgonens bråk. Foto: Mikael Berglund

Föreståndaren: "Det här är vardagsmat"

Publicerad

Upp till tjugo personer var inblandade i ett storbråk på en flyktingförläggning på Orust under måndagsmorgonen.

Lokalerna vandaliserades och för att inte råka illa ut låste personalen in sig i förläggningens restaurangdel.

– Det här är vardagsmat för oss, säger föreståndaren, Veronica Hakemo.

Flyktingförläggningen, som ägs av Bert Karlssons bolag Jokarjo AB, blev rejält sönderslagen under morgonens bråk. Bland annat krossades en tv och ett fönster, delar av innertaket revs ner och sönderslagna möbler användes som tillhyggen.

– Sen flyttade bråket till utsidan. De var fullt slagsmål på vägen här utanför. Vi bara tre personal och för vår egens säkerhets skull valde vi att låsa in oss i restaurangen och ringa polisen, berättar Veronica Hakemo.

När polisen anlände till platsen hade det lugnat ner sig. Polisen upprättade en anmälan om skadegörelse och misshandel, och grep den man som varit mest aggressiv.

– Det var förmodligen någon typ av reaktion på den här mannens beteende som startade det hela, säger Stefan Gustafsson, presstalesperson vid polisen i Göteborg.

Skulle halshuggas

Strax innan jul mordhotades Veronica Hakemo av en boende på den flyktingförläggning som vandaliserades i morse. Hon fick polisbeskydd och sjukskrevs från jobbet i sex veckor.

– Det var en man som var väldigt hotfull. Han sa att han visste vad jag hette, vad mina döttrar hette och var vi bodde. Vi skulle halshuggas, säger Veronica Hakemo.

I dag var hennes första dag på jobbet sedan mordhotet, och den fick alltså en våldsam början. Hon hade inte mer än hunnit hänga av sig jackan när bråket bröt ut.

Men trots att stämningen under morgonen var hätsk och obehaglig, låter Veronica Hakemo ändå mer uppgiven än rädd när GT pratar med henne.

– Det här är vardagsmat för oss. På en millisekund kan det gå från diskussion till fullt slagsmål, berättar hon.

Inga konsekvenser

Orsakerna till bråken är oftast triviala, förklarar Veronica. Någon kan ha blivit av med sin tvättid, en annan reagerar över att det tar för lång tid i matkön, en tredje blir förbannad på att det inte går att byta rum.

– Men till stor del bottnar det nog i konflikter som man tar med sig från hemlandet. Diskussioner om politik blossar lätt upp och blir till enorma gräl, säger Veronica.

Många ensamma män på ett och samma ställe, i kombination med droger och alkohol, är också en förklaring till den explosiva stämningen, enligt Veronica Hakemo.

Migrationsverket har hyrt in ett vaktbolag som patrullerar på flyktingförläggningens område varannan timme. Det ger en viss trygghet, men löser inte det som Veronica Hakemo anser är det grundläggande problemet: att de boende som missköter sig inte riskerar några negativa konsekvenser.

– Så får det inte vara. Samma regler måste gälla för både asylsökande och svenskar. Du ska inte kunna slå ner någon utan att straffas. Men utan de fyra sista siffrorna i personnumret händer det ingenting, säger Veronica.

Trivs ändå

Men trots hoten och våldet trivs Veronica på sitt jobb, och hon har inga planer på att sluta.

– Jag känner ändå att vi gör något bra. Det bor barnfamiljer och skötsamma människor här också, och vi ger alla den hjälp de behöver, säger hon.

Jens Andersson
Jens Andersson

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida