Den kvinnliga tiggaren flyttade på butikens reklamskyltar för att få plats – mot ägarens vilja. Nu polisanmäls hon. OBS, genrebild. Foto: Per Wissing
Den kvinnliga tiggaren flyttade på butikens reklamskyltar för att få plats – mot ägarens vilja. Nu polisanmäls hon. OBS, genrebild. Foto: Per Wissing

Flyttade reklamkyltar – tiggare polisanmäls

Publicerad

Ägaren till en ICA–butik i Jönköping har polisanmält en tiggare.

Anledningen; hon flyttade på affärens reklamskyltar.

– Han har vid upprepade tillfällen bett kvinnan att inte flytta på skyltarna, men utan resultat, säger Jan Lagerqvist, presstalesman vid Jönköpingspolisen.

Enligt butiksägaren har den tiggande kvinnan flera gånger flyttat på affärens reklamskyltar.

– Hon sitter utanför affären och flyttar på reklamskyltar. Det har inte butiksägaren tyckt var lämpligt. Ägaren har bett henne lägga av men hon har inte anammat det, enligt anmälan, säger Jan Lagerqvist.

"Vid flera tillfällen"

Enligt butiksägaren har den tiggande kvinnan flyttat på butikens skyltar för att få plats vid entrén.

– Det har skett allt som oftast, enligt anmälaren, säger Jan Lagerqvist.

Ägaren anmälde kvinnan på tisdagen, som också Jnytt rapporterat.

– Det ska ha hänt den här veckan och vid flera tidigare tillfällen. Butikföreståndaren har gjort tre anmälningar redan förra året om detta. Om det är samma kvinna vet jag inte, säger Jan Lagerqvist.

Polisen rubricerar kvinnans agerande som egenmäktigt förfarande. Kvinnan har ännu inte förhörts av polisen, enligt Jan Lagerqvist.

Butiksägare kastade vatten på tiggare

Vid flera tidigare tillfällen har konflikter uppstått mellan affärsinnehavare och personer som tigger utanför butiker.

I mars förra året hällde en butikschef i Majorna i Göteborg en hink med vatten över en 28–årig kvinna.

Butikschefen dömdes för ofredande till 50 dagsböter. Han tvingades också betala 10 000 kronor i skadestånd till den drabbade kvinnan.

Gustav Sandström
Gustav Sandström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER