Mohammed Haymmoun jobbar hos Jeanette Ginstfeldt som frisör. Foto: Privat
Mohammed Haymmoun jobbar hos Jeanette Ginstfeldt som frisör. Foto: Privat

Flydde kriget – nu gör han succé som frisör

Publicerad

Mohammed Haymmoun har varit i Sverige i knappt ett år men har på kort tid gjort sig ett känt namn som frisör och barberare på Jeanette Ginstfeldt Olaussons hårsalong.

– De som brukar raka sig säger "grattis, jag har rakat mig i alla länder men det här är världsklass", om Mohammed och hans teknik, säger hon.

I maj 2015 kom Mohammed Haymmoun, 22, till Sverige från Syrien. Han var på flykt undan kriget och kom till Varberg där han för närvarande bor på en flyktingförläggning.

Det var också där som en av tolkarna förstod att Mohammed var en riktigt duktig frisör och barberare som har följt sin pappas fotspår och som redan som 14-åring började klippa och tråda kunder på salongen, något som Hallands Nyheter var först med att uppmärksamma.

I slutet av november 2015 började han praktisera hos Jeanette Ginstfeldt Olausson, ägare till Paus frisör och inredningsbutik.

– Jag satt och klippte en kund som rekommenderade Mohammed men jag sa nej direkt eftersom vi precis hade flyttat företaget, jag jobbade sju dagar i veckan och tiden fanns inte där helt enkelt, säger Jeanette.

Började praktisera

Men tiden gick och efter att ytterligare en tolk hade berättat om Mohammed så bestämde Jeanette till slut att han kunde börja praktisera hos henne.

– Jag har jobbat som frisör i 31 år och går på mycket olika visningar och kurser och har därför koll, men Mohammed har en helt annan teknik och jag tänkte någonstans att det bara var jag som såg det.

Mohammed började tråda kunder – det vill säga avlägsna hår med hjälp av tråd – för att få bort skägg och oönskat småhår samt raka och klippa

– De som brukar raka sig säger "grattis, jag har rakat mig i alla länder men det här är världsklass", om Mohammed och hans teknik.

Fastnat för frisören

Om dagarna praktiserar Mohammed hos Jeanette och på kvällarna pluggar han svenska. Han kom till Sverige ensam och hela hans familj med flickvän bor kvar i Damaskus.

Kunderna har fastnat för Mohammed och han har fastnat för jobbet.

– Jag är jättenöjd och jätteglad över att få jobba hos Jeanette, säger han.

Jeanette berömmer också sin elev.

– Han trivs jättebra och är väldigt medgörlig, det dräller in kunder nu som vill bli klippta av honom så han skämmer verkligen bort oss.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag