Sofia Eriksson, 22, fick vänta i två månader på en läkartid. Det gjorde att hon fick ett hjärtstopp – och var nära att dö. Foto: PrivatSofia Eriksson, 22, fick vänta i två månader på en läkartid. Det gjorde att hon fick ett hjärtstopp – och var nära att dö. Foto: Privat
Sofia Eriksson, 22, fick vänta i två månader på en läkartid. Det gjorde att hon fick ett hjärtstopp – och var nära att dö.  Foto: Privat
Närhälsan i Lindome får kritik av IVO (Inspektionen av vård och omsorg). Två månader är alldeles för lång väntan på en läkartid, enligt IVO. Foto: PrivatNärhälsan i Lindome får kritik av IVO (Inspektionen av vård och omsorg). Två månader är alldeles för lång väntan på en läkartid, enligt IVO. Foto: Privat
Närhälsan i Lindome får kritik av IVO (Inspektionen av vård och omsorg). Två månader är alldeles för lång väntan på en läkartid, enligt IVO. Foto: Privat
I två månader fick Sofia Eriksson, 22, vänta på en läkartid. Det gjorde att hon fick ett hjärtstopp och var nära att dö. Foto: Jan WiridenI två månader fick Sofia Eriksson, 22, vänta på en läkartid. Det gjorde att hon fick ett hjärtstopp och var nära att dö. Foto: Jan Wiriden
I två månader fick Sofia Eriksson, 22, vänta på en läkartid. Det gjorde att hon fick ett hjärtstopp och var nära att dö.  Foto: Jan Wiriden

Fick ingen hjälp – två månader senare fick Sofia hjärtstopp

Publicerad

Sofia Eriksson blev nonchalerad när hon sökte hjälp för sina hjärtproblem.

Två månader senare fick hon ett hjärtstopp – som var nära att kosta henne livet.

Nu får vårdcentralen tuff kritik för att 22-åringen fick vänta på en läkartid.

– Jag är frustrerad att de inte hjälpte mig, säger Sofia Eriksson.

På kort tid svimmade Sofia Eriksson, 22, fyra gånger. Hon var ständigt trött och kände sig yr – vilket gjorde det svårt att leva ett normalt liv.

Hon hade hjärtklappning och sökte hjälp på Lindomes vårdcentral utanför Göteborg. Men där fick hon svaret av sjuksköterskan att hennes besvär berodde på att hon är "lång och smal".

– Det kändes som jag inte blev tagen på allvar. Jag kände mig mest i vägen och fick rådet att ta en ny kontakt om jag svimmade igen, säger Sofia Eriksson.

Minimal chans att överleva

När hon några veckor svimmade igen ville hon träffa en läkare. Men det krävdes att hon tjatade i telefonen för att hon skulle få en besökstid.

Två månader efter första kontakten fick hon äntligen träffa en läkare på Lindome vårdcentral.

– De upptäckte att jag hade oregelbunden puls och att mitt hjärta slog extra slag. När jag försökte ställa mig upp sjönk blodtrycket.

Hon fick en remiss till en hjärtspecialist i Göteborg. Men en vecka efter läkarbesöket föll hon ihop när hon skulle kliva av tåget på väg till jobbet.

Sofia Eriksson, 22, hade fått ett hjärtstopp.

– Jag tappade medvetandet och blev blå om läpparna. En kvinna fångade in mig och satte i gång hjärt- och lungräddning, säger hon.

22-åringen fick åka akut in till sjukhuset. I tolv timmar svävade hon mellan liv och död.

– I efterhand har jag förstått att fanns en minimal chans att jag skulle överleva. De fick ta det timme för timme.

Vårdcentralen får tuff kritik

I en månad låg hon i koma och det krävdes en hjärtdonation för att hon skulle överleva. Sedan började den långa resan tillbaka till ett normalt liv.

– Det var jättemånga operationer och blev mycket komplikationer under tiden jag låg i koma.

Nu kommer IVO (Inspektionen för vård och omsorg) med tuff kritik mot Lindome vårdcentral. De menar att det tog för lång tid, två månader, för Sofia Eriksson att få en läkartid våren 2013.

– Det är klart att det är olyckligt. Vi måste se över rutinerna om det tar lång tid att få en läkartid, säger Inger Albertsson, verksamhetschef på Närhälsan i Lindome.

Varför dröjde det så länge innan hon fick en läkartid?

– Precis som alla vårdcentraler har vi problem med bemanning av läkare. Det är något som vi jobbar stenhårt med att lösa.

Men för Sofia Eriksson är det svaret inte tillräckligt. Hon lider fortfarande av komplikationer av hjärtstoppet hon drabbades av. Hon har problem med sitt ena ben och är fortfarande väldigt trött.

– Det känns väldigt jobbigt. Hade de tagit mina problem på större allvar hade jag sluppit hamna i koma.

Har ditt liv förändrats efter händelsen?

– Jag har blivit bättre på att lyssna på mig själv. Jag vet att vill jag göra något måste jag göra det inom en snar framtid för man vet aldrig hur länge man lever.

Gustaf Nilsson
Gustaf Nilsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER