SKICKADES HEM. En patient med hjärt- och njursvikt på Näl skickades hem utan inplanerad uppföljning, trots höga kaliumvärden. Två månader senare hamnade han på sjukhus med hjärtstillestånd. Foto: Per Wissing
SKICKADES HEM. En patient med hjärt- och njursvikt på Näl skickades hem utan inplanerad uppföljning, trots höga kaliumvärden. Två månader senare hamnade han på sjukhus med hjärtstillestånd. Foto: Per Wissing

Fick hjärtstillestånd efter läkarens miss

Publicerad

En man med hjärt- och njursvikt vårdades på Näl, men skickades hem med höga kaliumvärden - utan att uppföljning planerades in.

Läkaren, från ett bemanningsföretag, kände nämligen inte till NU-sjukvårdens referensvärden för kalium.

En patient med hjärt- och njursvikt vårdades på Näl, Norra Älvsborgs länssjukhus, i maj förra året. Patienten skrevs sedan ut och åkte hem med ett högt kaliumvärde, utan att en uppföljning planerades in. Läkaren som gjorde ronden den dagen uppmärksammade nämligen inte det höga kaliumvärdet.

I juli lades han in på sjukhus igen, med högt kaliumvärde och låg pulsfrekvens. När han undersöktes på sjukhuset fick han hjärtstillestånd i 10-20 sekunder. Han fick bland annat behandlas med adrenalin och fick vårdas på intensivvårdsavdelningen.

Bristande rutiner

Chefsläkaren för NU-sjukvården gjorde en lex Maria-anmälan efter händelsen och enligt socialstyrelsens händelseanalys var läkaren som gjorde ronden i maj inte medveten om NU-sjukvårdens gällande referensvärde för kalium. Läkaren kom från ett bemanningsföretag. Rutiner för provsvarshantering och remisser hade heller inte heller spridits tillräckligt.

Rutinerna kring detta har nu skärpts. Bemanningsföretaget har också informerats om händelsen.

Socialstyrelsen skriver i sitt beslut att man anser att den inträffade händelsen var allvarlig, men bedömer också att sjukhuset har utrett händelsen i tillräcklig omfattning. Ärendet avslutas därför.

Adrianna Pavlica
Adrianna Pavlica

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER