"Det var det värsta jag har sett i hela mitt liv", säger Göran Larsson, ITF-inspektör. Foto: Transportarbetareförbundet
"Det var det värsta jag har sett i hela mitt liv", säger Göran Larsson, ITF-inspektör. Foto: Transportarbetareförbundet
"Allt var slut, det fanns inte ens något vatten" Foto: Transportarbetareförbundet
"Allt var slut, det fanns inte ens något vatten" Foto: Transportarbetareförbundet
"När jag kommer ombord sitter besättningen och äter gammal rostat hårt bröd" Foto: Transportarbetareförbundet
"När jag kommer ombord sitter besättningen och äter gammal rostat hårt bröd" Foto: Transportarbetareförbundet
Foto: Transportarbetareförbundet
 Foto: Transportarbetareförbundet
Foto: Transportarbetareförbundet
 Foto: Transportarbetareförbundet
Foto: Transportarbetareförbundet
 Foto: Transportarbetareförbundet
Foto: Transportarbetareförbundet
 Foto: Transportarbetareförbundet
Foto: Transportarbetareförbundet
 Foto: Transportarbetareförbundet
Foto: Transportarbetareförbundet
 Foto: Transportarbetareförbundet
Foto: Transportarbetareförbundet
 Foto: Transportarbetareförbundet
Foto: Transportarbetareförbundet
 Foto: Transportarbetareförbundet
Foto: Transportarbetareförbundet
 Foto: Transportarbetareförbundet

Fartyg i uselt skick – får inte lämna hamn

Publicerad

Ett fartyg som lade till i Varbergs hamn var i ovanligt uselt skick.

Transportarbetareförbundets inspektörer möttes av en skräcksyn.

– Det var det värsta jag har sett i hela mitt. Maten var gammal och rutten. En av besättningsmännen var tvungen att bygga sin egen koj av gamla lastpallar för att ha någonstans att sova, säger ITF-inspektören Göran Larsson till GT.

Transportstyrelsen har fattat nyttjandeförbud och nu får fartyget Panamaflaggade Whiskey Trio inte lämna hamnen förrän bristerna är åtgärdade, rapporterar flera medier.

– Det är inte sjövärdigt och säkerheten är undermålig, säger Mårten Dahl, förste inspektör vid Transportstyrelsens sjöfartstillsyn, till Transportarbetaren.

"Fanns inte ens något vatten att dricka"

Fartyget har turkiska ägare. Förutom att fartyget, som är lastat med raketer och annat explosivt material, är i uselt skick hade de nio i besättningen knappt någon mat. Dessutom är deras löner väldigt låga.

– När jag kommer ombord sitter besättningen och äter gammal rostat hårt bröd med oliver till frukost. Det var allt som fanns. Allt var slut, det fanns inte ens något vatten att dricka för dem, säger Göran Larsson, ITF-inspektör vid Svenska Transporarbetareförbundet.

Men det är inte bara undermåliga fartyg som når Västkusten. Under vintern har flera av världens största båtar anlöpt Göteborg. Bland annat kom världens största fartyg MSC Maya strax innan jul.

– Vi är de enda i Sverige som hanterar fartyg i den här storleken, sa Patrik Thulin, kommersiell chef på AMP Terminals till GT inför Mayas ankomst.

Följ GT på Facebook och Twitter för de senaste västsvenska nyheterna.

 

 

 

Gustav Sandström
Gustav Sandström

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida