Hönö färjeläge, där utvecklingen av färjors säkerhet är på gång att starta. Bilden är från ett annat tillfälle. Foto: Sara Pettersson
Hönö färjeläge, där utvecklingen av färjors säkerhet är på gång att starta. Bilden är från ett annat tillfälle. Foto: Sara Pettersson

Färjorna ändras – efter brandrisken

Publicerad

Nu ska bilfärjorna i Bohuslän bli säkra.

På senare år har utrymmena för bilar varit så trånga så att det hade blivit allvarliga utrymningsproblem vid en brand.

– Man ska naturligtvis ha en chans att klara sig. Vår ledstjärna är att man ska känna sig säker ombord, säger Trafikverkets kommunikationschef Ingrid Jarneryd.

Flera av Trafikverkets bilfärjor i Bohuslän har brister när det gäller säkerheten.

Trafikverket har nu börjat titta på olika alternativ för hur färjorna ska bli säkrare. I dagsläget är en förändring om bilfärjans säkerhet under upphandling. En nyhet som P4 Väst tidigare har rapporterat om.

– Man har tidigare målat speciella gångstråk för att ge plats åt fotgängare och barnvagnar. Detta har gjorts på bekostnad av bilfilernas utrymme - vilket fungerade tidigare när bilarna var mindre, men inte nu längre, säger Ingrid Jarnryd, kommunikationschef på Trafikverket Färjerederiet.

Hon menar att det som har hänt är att bilarnas storlek har förändrats genom åren. På 70 och 80-talet när många av bilfärjorna byggdes var bilarna generellt betydligt mindre. Men i dag har många resenärer större bilar som då också tar upp större plats. Genomförningen att måla om däcken på färjorna ska påbörjas så snart som möjligt när upphandlingen är klar.

"Vår ledstjärna är att man ska känna sig säker"

Det som alltså ska göras är att måla om linjerna och helt enkelt ta bort gångstråken, för att öka säkerheten. Framöver ska Trafikverket hitta en lösning på hur fotgängare och barnvagnar ska kunna transportera sig på säkrast möjliga sätt.

– Samtidigt ska man komma ihåg att det aldrig har inträffat en brand ombord, givetvis är det inget försvar, men det är väldigt ovanligt. Man ska naturligtvis ha en chans att klara sig och vår ledstjärna är att man ska känna sig säker ombord, säger Ingrid Jarneryd.

Till att börja med är det färjan på Hönöleden i Göteborgs skärgård som blir "testkaninen".

Hönöleden är enligt Ingrid Jarneryd den led som har störst antal resenärer per dag.

Men det är inte specifikt bilfärjor som har tajt med plats - utan färjor överlag som kan transportera bilar menar Ingrid Jarneryd.

– Man borde lyfta frågan till ett större perspektiv också: hur ser det ut i samhället? Hur anpassar vi oss till att bilar tar mer utrymme? För vår del handlar det här om att sätta säkerhet i fokus, säger Ingrid Jarneryd.

Josefine Olausson
Josefine Olausson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida