– Varför ska folk bestämma om man ska ha kort eller långt hår baserat på kön? Jag kände mig ovälkommen, säger hon. Foto: Privat

– Varför ska folk bestämma om man ska ha kort eller långt hår baserat på kön? Jag kände mig ovälkommen, säger hon.

 Foto: Privat
"Detta anser jag är problematiskt och kränkande på flera sätt", skriver Fanny Leden. Foto: Privat

"Detta anser jag är problematiskt och kränkande på flera sätt", skriver Fanny Leden.

 Foto: Privat
Hela inlägget publicerades på Facebook. Foto: Facebook
Hela inlägget publicerades på Facebook. Foto: Facebook

Fanny fick inte klippa sig kort hos frisören

Publicerad

När Fanny Leden, 24, skulle klippa sig möttes hon av svaret: "Vi klipper inte kvinnor".

När hon gick vidare till nästa frisersalong fick hon betala ett dyrare pris för klippningen – för att hon är kvinna.

"Detta anser jag är problematiskt och kränkande på flera sätt", skriver Fanny Leden på Facebook.

Det var i augusti i fjol som Fanny Leden från Biskopsgården i Göteborg nekades service på en salong som skyltat med "Herrklippning". Efter att ha visat en bild på den korta frisyren hon ville skaffa ska personalen ha sagt: "Vi klipper bara män".

Fanny ställde sig skeptisk till vad som definierar en "herrfrisyr" och frågade vad det spelade för roll. Återigen möttes hon av svaret "Nej, vi klipper inte kvinnor".

– Varför ska folk bestämma om man ska ha kort eller långt hår baserat på kön? Jag kände mig ovälkommen, säger hon.

I ett inlägg på Facebook skriver hon om bemötandet och känslorna det lämnade efter sig.

"Detta anser jag är problematiskt och kränkande på flera sätt då bland annat de organ jag har under kläderna eller min könstillhörighet inte har någon betydelse för deras kompetens att kunna klippa mitt hår i en kort frisyr!"

Fanny Leden berättar att hon vid flera tillfällen när hon passerat salongen velat gå in och fråga "Hur vet ni vad jag har under byxorna?" – men hon har inte vågat konfrontera dem.

Fick betala högre pris

Efter besöket vid den första frisersalongen gick Fanny Leden besviket vidare till salongen bredvid. Utanför stod en skylt som löd "All klippning 120 kronor".

Men även där nekades hon inledningsvis klippning på grund av sitt kön. Men till slut lyckades hon övertala en av frisörerna att klippa henne. Väl vid kassan ska personen dock ha höjt priset – med 80 kronor.

– Jag tänkte att han trodde att jag var dum i huvudet på något sätt. För han måste ju ha tänkt att jag inte skulle säga emot.

Men den här gången orkade hon inte ta diskussionen. Hon betalade 200 kronor i stället för 120 och gick därifrån.

DO: Olagligt att utgå från kön

Enligt diskrimineringsombudsmannen (DO) bemöttes inte Fanny Leden lagenligt. På deras hemsida formuleras regler och lagar kring huruvida frisörer får ta olika priser beroende på kundens kön:

"Frisörsalonger får inte ha olika pris för kvinnor och män för samma behandling, exempelvis klippning. Lagen kräver inte enhetstaxa hos frisörer men prissättningen får inte utgå från kön."

Fanny Leden tycker att det är bra att sådana lagar finns men att de behöver uppmärksammas mer. Hon berättar att hon hade anmält båda salongerna om hon hade känt till lagen tidigare.

– Jag känner att det finns väldigt många lagar men att ingen följer dem.

 

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida