Har du tur?

Du kan bli miljonär. Ta chansen här!

Fixa fint i hemma

Guider & inspiration till trädgård & hem.

Storlek på text:
Skriv ut text

Experterna skeptiska till metoden

Annons:
Läs mer om
GÖTEBORG. Vetenskapen är skeptisk till Skaldemans diet.
- Det här är en extremkost som inte passar alla. Och den fungerar bara om du äter färre kalorier än vad du gör av med, säger läkaren Jarl Torgerson i Göteborg.
Torgerson var tidigare fetmaforskare och nu regionläkare i Västra Götaland. Han ingår i den kommitté som tar fram riktlinjer för överviktiga och feta personer.
Han och dietisten Mette Axelsen vid Göteborgs universitet stödjer sig bland annat på den stora studie som presenterades i dagarna i den ansedda tidskriften The New England Journal of Medicine. 800 överviktiga och feta amerikaner hade följts under två år.


Resultatet nedslående

Resultatet visar att ingen diet är bättre än någon annan oavsett hur man fördelat mängderna fett, kolhydrater och proteiner. Resultatet var ändå lika nedslående. Efter två år hade deltagarna bara minskat tre-fyra kilo i genomsnitt.
- Sten Sture Skaldemans och Dahlqvists teori håller som ett teoretiskt resonemang, säger Jarls Torgerson. Men inte i praktiken, enligt den nya studien.

Har doktorerat

Näringsfysiologen Mette Axelsen har doktorerat på diabetes typ 2.
- Att just den här kosten skulle vara bättre för dem har inte visats, säger hon. Men det är troligen bättre att gå ner i vikt än att inte göra det alls.
- De som gått ner med hjälp av fett har plussat på med grönsaker för att få ner kaloriintaget. Det finns inga genvägar, fortsätter hon.
Och känslan av mättnad behålls bara så länge kosten är extremt fattig på kolhydrater.
- Du förbränner ketoner i början och det har en aptitdämpande effekt. Så fort du ökar kolhydraterna försvinner mättnadskänslan och du tröttnar troligen lika fort som på andra dieter.
Mette Axelsen Kan den vara farlig?
- Det vet vi inte, säger Mette Axelsen. Inom vårdens ramar kan vi inte erbjuda den här typen av kostråd eftersom långtidseffekterna inte är kända.
- Vi behöver en viss mängd kolhydrater, säger Jarl Torgerson. En balanserad kost i lagom mängd är bäst.
Mette Axelsen menar att det är otroligt svårt att undvika kolhydrater.
- Det är få som tycker det är gott att äta bara smör. Du vill ha mackan under också.
Annons:
MEST LÄST I DAG PÅ GT.SE
Annons:
Annons:
LEDARE OCH DEBATT
Senaste nytt
Annons:
Dagens webbfråga

Har du koll på om dina räkor är fiskade i ett miljöskyddat Natura 2000-område?

Tack för din röst!
Du har redan svarat på frågan.
Visa resultat
Snittbetyg:

Har du koll på om dina räkor är fiskade i ett miljöskyddat Natura 2000-område?

SPORT
TÄVLINGAR
Annons:
NÖJE
KULTUR
MEST LÄST I DAG
Annons:
GÖTEBORGSVARVET
MEST SETT I DAG
UPPÅT, FRAMÅT
LEDARE
TIPSA GT
Senaste nytt
SPORT
NÖJE
Mest läst i dag

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader