Foto: CAROLINE BRÄUTIGAMFoto: CAROLINE BRÄUTIGAM
 Foto: CAROLINE BRÄUTIGAM
Foto: CAROLINE BRÄUTIGAMFoto: CAROLINE BRÄUTIGAM
 Foto: CAROLINE BRÄUTIGAM

Erica fick inte åka tåg med Cash i jultrafiken

Publicerad

Erica Alexiusson, 38, från Hönö har en allvarlig muskelsjukdom och sitter därför i rullstol.

På grund av det fick hon först inte åka tåg med sin hund Cash när hon ska hem till Sundsvall över jul.

Nu gör SJ en pudel och ändrar sig.

– Vi håller på att införa en tydlig rutin där den här möjligheten som Erica efterfrågar finns, säger Dan Olofsson, presskontakt vid SJ.

Sedan Erica Axeiusson var 12 år gammal har hon suttit i rullstol. Hon föddes med en allvarlig muskelsjukdom.

I dag är hon 38 år och har hela sin familj i Sundsvall. Men när hon skulle boka hemresan över jul och nyår tog det stopp. Det gick nämligen inte att ta med sig hundar in på handikapplatserna.

Och i tågavdelningen för hundar saknar en handikappramp.

– Helt plötsligt gick det inte hitta en lösning. Det känns som de alltid har haft en policy. Jag har inte haft problem tidigare, men nu gick det inte, säger Erica Axeiusson.

"Då kan jag inte åka..."

Vad händer om din hund inte kan följa med?

– Då måste jag lämna den i Göteborg. Min man som är kvar över jul jobbar och kan inte ta hand om den. Så då kan jag inte åka...

Hon ska träffa sina syskonbarn i Sundsvall. En av julklapparna är att hunden Cash kommer och hälsar på.

– Femåringen i familjen älskar honom. Han är så söt och snäll att det är omöjligt att göra annat.

Hur tycker du att SJ har skött ärendet?

– Att de har diskriminerat mig för att jag sitter i rullstol och har hund. Det är skitdåligt. De måste hitta en lösning, men de har inte gjort det trots flera samtal och kontakt på Facebook. Nu börjar julen närma sig.

"Jobbar för att lösa det här"

Vid SJ:s presstjänst bekräftar man att det finns ett ärende hos deras kundtjänst. Också att det kommer att gå att lösa.

– Vi känner till den här bokningen och jobbar för att lösa det här på ett vettigt sätt. Vi har en ny rutin där man flyttar allergiker till en annan del av tåget. Den rutinen ska fungera, säger Dan Olofsson, presskontakt.

Men varför har det inte gjort det i det här fallet?

– Det kan jag inte svara på. Men vi håller på att införa en tydlig rutin där den här möjligheten som Erica efterfrågar finns.

Så hon kommer kunna få åka tåg med Cash?

– Det kommer hon kunna göra. Det är tråkigt att hon har fått fel information och har upplevt det på ett negativt sätt när hon varit i kontakt med SJ.

Kommer ni kompensera henne på något sätt?

– Det kan jag inte svara på. Men vi har en dialog med henne via Facebook. Det kan jag bekräfta.

 

Följ GT på Facebook och Twitter för de senaste västsvenska nyheterna.

Gustaf Nilsson
Gustaf Nilsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag