En härlig nostalgitrip med Volvoklassikern

Publicerad

GÖTEBORG. En nostalgitripp i en bil av dåtida modell är sista skriket.

I Göteborg är bilens namn Volvo, modellen heter PV och premiärturen körs första lördagen i september.

GT har testkört nostalgislingan. Hoppa in och häng med - om du vågar!

Vi åker i karavan från Klippan, där de fyra bilarna står startklara.

Äldst i gänget är en PV 444 av 1957 års modell. Med delad framruta.

GT tilldelas en PV 544 av 1964 års modell och plats tre i karavanen.

Turen är guidad, vilket innebär att färdledare ingår. Under smygpremiären är hans namn Jerker Dellblad. Han är hotelldirektör, idékläckare och placerad till höger om föraren i tätfordonet (med delad framruta).

Jerker Dellblad är mannen som kläckte idén.Foto: Anna Svanberg
Vi rullar bort från Klippan, över Älvsborgsbron och ut mot Volvoland. Via högtalare, som placerats ut i alla bilarna, informeras vi fortlöpande av vår ciceron om vad vi ser och passerar. Det blir en del siffror.

Körkänslan måste upplevas

För en göteborgare är det inte så mycket nytt. Men att ratta en PV av 1964 års modell är nytt. Åtminstone för en redaktör, som inte varit med om nåt liknande sen 1975 när han vinkade farväl till sin egen ägandes PV. Av 1965 års modell.

Körkänslan kan inte beskrivas, den måste upplevas. Tänk bara på att hålla ordentligt avstånd till framförvarande, eftersom fordon från fordom behöver betänketid innan de erinrar sig att nedtryckt bromspedal betyder att föraren önskar få farten sänkt. Om det kniper kan du trycka till lite mera resolut, men dubbelkonsekvensen blir då att farten sänks och bilen börjar svänga vänster. Kan vara bra att känna till.

De elektriska fönsterhissarna är inte uppfunna ännu. Vindrutetorkarna manövreras med en knapp på instrumentpanelen. Urtag för mobilladdare sak- nas. Och när du ska lägga in femman så går du bet, för den finns inte.

Spårvagnarna anfaller

Vi skruvar oss upp mot Rambergs topp, beundrar utsikten, bromsar oss nedåt och tar sikte mot Göta älvbron. I Nordstan blir det kritiskt läge, när spårvagnar anfaller från alla håll samtidigt som leende fotgängare stannar upp för att beundra, vinka och undra. Vad är det frågan om?

Alla ni som undrade kan sluta undra nu. Det är så här det kommer att se ut i Göteborg framöver. Lördagar och söndagar ska karavanen med de fyra bilarna rulla.

Sten Jutéus
Sten Jutéus

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER