Semmelsmoothien består av en semla som mixas ihop med het, skummad mjölk. Foto: PrivatSemmelsmoothien består av en semla som mixas ihop med het, skummad mjölk. Foto: Privat
Semmelsmoothien består av en semla som mixas ihop med het, skummad mjölk. Foto: Privat
Markus Ekelund är nöjd med sitt påfund: "Här har vi idéer hela tiden." Foto: PrivatMarkus Ekelund är nöjd med sitt påfund: "Här har vi idéer hela tiden." Foto: Privat
Markus Ekelund är nöjd med sitt påfund: "Här har vi idéer hela tiden." Foto: Privat

Efter semmelwrapen ... semmelsmoothien

Publicerad

Efter semmelwrapen – här är semmelsmoothien.

Kaféägaren Markus Ekelund har uppfunnit en modern variant av den klassiska hetväggen.

– Här har vi idéer hela tiden, säger han.

Minns ni fjolårets stora snackis i semmelvärlden?

Semmelwrapen slog igenom stort och delade befolkningen i tre läger: de som tyckte om den, de som inte tyckte om den och de som struntade i vilket.

Nu är det dags igen, tack vare Markus Ekelund.

Han äger Thimons konditori i Nässjö och har satt semmelsmoothien på kartan, vilket Smålands Dagblad tidigare skrivit om.

– Man försöker hela tiden hitta på nya saker och tänka nytt. Jag tänkte på en gammal hetvägg, där man äter semlan i en tallrik med varm mjölk, säger Markus Ekelund.

Göra något modernt

Då slog det honom:

– Jag ville göra något lite mer modernt och smoothies är modernt. Det är lite tråkigt att de ska vara så nyttiga, det är inte den här.

Nej, sannerligen inte. Semmelsmoothien består av varm, skummad mjölk och en vanlig semla.

– Man mixar helt brutalt ihop mjölken med en semla. Sedan häller man upp allt i en kopp och har kanel på, säger Markus Ekelund.

Hur smakar det?

– Det har en tydlig smak av semla, men något uttunnat på grund av mjölken. Det blir en varm drink som är lite tjockare än en vanlig smoothie eftersom brödet är i den.

Markus Ekelund presenterade nymodigheten på menyn för en vecka sedan och sedan dess har han ... i alla fall sålt några stycken.

– Inte så jättemånga, men några varje dag. Kunderna har tagit emot den med viss skepsis, men de tycker också det är roligt att det händer något nytt.

Markus Ekelund sitter redan och spånar på nya, banbrytande idéer.

– Här har vi idéer hela tiden. Men de brukar inte vara så här galna, säger han.

 

Följ GT på Facebook och Twitter – där kan du diskutera och kommentera alla våra artiklar!​

Jonathan Berntsson
Jonathan Berntsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag