Efter drygt 13 år som Ica-Stig med hela svenska folket – nu avslöjar GT att Hans Mosesson, 70, slutar. Foto: Mattias Edwall
Efter drygt 13 år som Ica-Stig med hela svenska folket – nu avslöjar GT att Hans Mosesson, 70, slutar. Foto: Mattias Edwall

Efter 13 år slutar Ica-
Stig att synas i rutan

Publicerad

Efter drygt 13 år som Ica-Stig med hela svenska folket – nu avslöjar GT att Hans Mosesson, 70, slutar.

Beslutet offentliggjordes också på söndagskvällen, och nu ska han dyka upp i SVT.

– Det stämmer. Allting har sin tid, och nu är det slut, säger Hans Mosesson,

Hos hela svenska folket är han känd som "Ica-Stig" – nu har Hans Mosesson gjort sin sista reklamfilm. På söndagskvällen kom beskedet, och när GT når Hans Mosesson på telefon bekräftar han att han slutar.

– Det stämmer. Allting har ju sin tid och i samband med att vi pratade med reklambyrån och Ica, flaggade de för att det finns planer på att fortsätta med reklamfilmen i tio år till. Då tänkte jag att nej, nu lämnar jag över stafettpinnen till någon annan, säger Hans Mosesson.

Beslutet hade enligt honom växt fram under en längre tid.

– Jag var inne på det redan för något år sedan, nu är jag lite trött på mig själv i den här rollen. Jag vill kunna komma vidare någonstans och nu öppnar det sig lite möjligheter som jag tidigare har varit tvungen att tacka nej till. Det ska bli roligt, säger Hans Mosesson.

Dyker upp – i SVT

Bland annat vill han nu ägna mer tid åt att få andra roller – exempelvis på teaterscenen.

– Nu kan jag tacka ja till teaterjobb som jag tidigare fått säga nej till i flera år på grund av Ica. Det styckar ju upp repetitionstider och föreställningstider, så jag har fått lov att säga nej. Men det vore kul att fortfarande hålla på med skådespelandet, säger Hans Mosesson och avslöjar redan nu att han dyker upp i tv-rutan igen i februari. Då är det i SVT.

– Det är en tv-serie som ska gå i mitten på februari. Jordskott heter den, och det är sex avsnitt. Men jag kan inte avslöja så mycket mer just nu.

Men det är inte utan vemod som han slutar. 500 avsnitt är mycket, och 13 år är en lång tid.

– Det är otroligt lång tid. Just nu är det vemodigt, framför allt att inte få möta publiken mer så att säga. Men glädjen att få jobba med de här skådespelarna och teamet, vi har blivit ett stort gäng, är fantastiskt. Att ha jobbat med Paul Tilly sedan början är väldigt roligt.

Framöver kan det eventuellt komma ut en samling med hans bästa reklamfilmer.

– Det är så otroligt mycket minnen och vi har gjort många fantastiska filmer som jag vill minnas. Men det är väldigt svårt att singla ut någon särskilt. Jag hoppas att det ska presenteras en liten "tio i topp" med mina favoriter genom åren. Jag har plockat ut lite godbitar, säger Hans Mosesson.

"Tack och adjö"

Från Icas sida säger man så här:

– Vårt reklamkoncept med filmer om handlaren Stig och hans Ica-butik har roat kunderna och marknadsfört Ica sedan 2001 och vi planerar att fortsätta med det under en lång tid framåt. Hans Mosesson har i allra högsta grad bidragit till att göra filmerna så älskade och vi är mycket tacksamma för hans insats, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige.

Och nu väntar alltså nya utmaningar för "Ica-Stig" – som dock kommer att dyka upp ytterligare någon gång för att avslöja vem hans efterträdare blir. Men det säger han inte nu.

– Jag kanske återkommer någon gång på skoj, men annars ska det definitivt vara avslutat nu. Jag har sagt tack och adjö.

Den 1 februari visas den sista reklamfilmen med Hans Mosesson.

Här har GT samlat de bästa stunderna med Ica-Stig i tv-rutan genom åren.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag