Donja, 22, hjälpte en ensam man hem från Hemköp. Nu ska de träffas för en fika. Foto: Privat

Donja, 22, hjälpte en ensam man hem från Hemköp. Nu ska de träffas för en fika.

 Foto: Privat
Foto: Tomas Leprince
 Foto: Tomas Leprince

Donja, 22, fick oväntad vänskap på Hemköp

Publicerad

Donja Mdalal hjälpte en ensam och äldre man hem från Hemköp när ingen annan verkade bry sig.

Nu har de utvecklat en oväntad vänskap och ska ses över en fika på fredag.

– Jag förstår mig inte på människor som bara går förbi, det är det värsta jag vet, säger hon.

I lördags var Donja Mdalal, 22, från Göteborg och handlade på Hemköp.

Men innan hon gick in stötte hon på en äldre, ensam och till synes förvirrad man.

Då märkte Donja att ingen försökte hjälpa mannen.

– Det som fick mig att vara där för honom just då var att det var vakter som bara gick förbi utan att göra något, och sedan var det bara jag och två andra tjejer som såg honom. Han var så förvirrad, säger hon.

Till slut var dock Donja tvungen att gå in och handla.

– När jag kom ut såg jag att han stod kvar där helt ensam. Och jag förstår mig inte på människor som bara går förbi. Det är det värsta jag vet. Det var då jag gick fram och frågade om han behöver hjälp, säger hon och fortsätter:

– Han var väldigt rädd, och han skämdes väldigt mycket över att inte komma ihåg sin adress.

Försökte få tag på polisen

Donja, ett par andra personer och personal från matbutiken försökte ivrigt få tag i polisen för hjälp men utan framgång.

– Då kände jag: ”Nä, jag får lösa det själv”, säger Donja.

Sagt och gjort.

Efter en tids sökande på nätet hittade Donja en adress och körde hem mannen som visade sig bo ensam i ett hus. Donja skrev även ner mannens telefonnummer och adress, samt hennes eget telefonnummer, och stoppade i mannens ficka så att han kan påminna sig själv i framtiden.

Donja har varit i kontakt med socialtjänsten, hemtjänsten och Skatteverket för att försöka kartlägga vem mannen är, samt komma i kontakt eventuella anhöriga. Enligt mannen ska han ha en dotter.

Så sent som i dag ringde Donja mannen igen.

– Jag pratade med honom i dag och han sa… ”ja men du, den lilla tösen, som hade en lyxig fin bil”, och då skrattade jag. Jag frågade om han hade lappen kvar men den mindes han inte.

Men den oväntade vänskapen är inte över.

På fredag ska de ses igen, över en fika.

"Har tagit ledigt på fredag"

– Jag har tagit ledigt på fredag, för jag har jobbat så mycket, och då ska vi ta en fika efter lunch. Jag sa att jag ringer honom i morgon för att bestämma en tid.

Och om mannen behöver hjälp med sysslor framöver så ställer Donja upp.

– Jag sa att jag jättegärna hjälper till om han behöver handla, eller behöver kratta och göra rent utanför eller hemma. Jag sa att jag jättegärna ställer upp. Men han ville först ta en fika.

Även om Donja blev besviken över att ingen hjälpte mannen på Hemköp så tycker hon sig se en förändring i samhället.

– Man ser att folk hjälper till oftare nu för tiden än för fem år sedan. Tidigare så kollade ingen upp, alla kollade på marken. Men det är jätteviktigt att alla hjälps åt.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida