Tiggaren Vanessa fick vatten hällt över sig fyra gånger. Butikschefen för den aktuella matbutiken dömdes för ofredande – och åklagaren kommer inte att öveklaga. Foto: Robin Aron
Tiggaren Vanessa fick vatten hällt över sig fyra gånger. Butikschefen för den aktuella matbutiken dömdes för ofredande – och åklagaren kommer inte att öveklaga.  Foto: Robin Aron

Dom efter vattenattack mot tiggare står fast

Publicerad

GÖTEBORG. Tiggaren Vanessa, 28, utsattes för en vattenattack i mars då en butikschef kastade en hink med vatten över henne.

Mannen dömdes tidigare i november och nu står det klart att åklagaren inte kommer att överklaga domen – trots att butikschefen inte dömdes för hatbrott.

Det var den 11 mars i år som fler personer såg hur ägaren till en livsmedelsbutik hällde vatten över tiggaren Vanessa, 28.

Den 3 november kom tingsrättens dom mot butikschefen och han dömdes för ofredande till 50 dagsböter och ska också betala 10 000 kronor i skadestånd till Vanessa.

Åklagare Lotta Nielsen ville även ha butikschefen dömd för hatbrott, men nu står det klart att domen inte kommer att överklagas från åklagarens håll.

– Tingsrätten ansåg inte att det var styrkt att det fanns ett hatmotiv i bakgrunden. Det är ganska svårt att styrka hatbrott, så jag väljer att släppa detta nu, säger Lotta Nielsen till TT.

"Inte nöjda"

Inte heller butikschefen vill gå vidare.

– Vi är inte nöjda med domen. Men det här har tagit mycket kraft och energi från honom så han vill lägga det här bakom sig och gå vidare, säger butikschefens försvarare, advokat Björn Hurtig, till TT.

Butiksägaren har själv hävdat att det rör sig om ett missförstånd och att han inte haft för avsikt att blöta ner någon. Han skulle i själva verket tvätta butikens fönster, menar han.

Men rätten valde alltså att gå på åklagarens linje. I domen står det att det förefaller "mindre sannolikt" att butikschefen ska ha blött ner Vanessa av misstag – då det skett fyra gånger.

Maya Dahlén Persson
Maya Dahlén Persson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER