RAR LARMBÅGARNA. Genom att störa ut klädetiketterna med en vanlig Iphone kan man lura vissa affärers larmbågar. "Jag fick höra det av en bekant och har testat på plats - fast utan att stjäla något förstås", säger journaliststuderande Frasse Levinsson, 20 år (th). Foto: Lasse Råde/Joachim Wall
RAR LARMBÅGARNA. Genom att störa ut klädetiketterna med en vanlig Iphone kan man lura vissa affärers larmbågar. "Jag fick höra det av en bekant och har testat på plats - fast utan att stjäla något förstås", säger journaliststuderande Frasse Levinsson, 20 år (th). Foto: Lasse Råde/Joachim Wall

Din Iphone kan slå ut butikernas larmbågar

Publicerad

GÖTEBORG. Den senaste uppdateringen av Iphone har visat sig ha en icke avsedd och definitivt inte önskvärd egenskap.

Den kan larma av kläderna i handeln, så att klädtjuvar klarar sig förbi larmbågarna.

- Jag fick höra det av en bekant och har testat på plats - fast utan att stjäla något förstås, säger journaliststuderande Frasse Levinsson, 20 år.

Det är i skolans övningstidning Avisen som Frasse Levinsson skriver om sin upptäckt.

- Vi provade först med en Iphone som inte var uppdaterad. Och då tjöt larmbågen som den skulle. Men med en Iphone som var uppdaterad till det nya iOS 7.0.2 blev det tyst, säger Frasse Levinsson.

Per Geijer, säkerhetschef för Svensk handel, medger att fenomenet är väl känt, att man genom att hantera vissa mobiltelefoner kan störa ut vissa typer av larmetiketter.

"Det krävs ganska mycket"

- Det är ett relativt nytt verktyg för att lura larmbågar. Det finns fler metoder men detta är en av de nyare. Vi har en dialog med både leverantörerna av larmetiketterna och med våra medlemmar. Detta är en av flera metoder och vi tittar på alla olika metoder och försöker täppa till där det är som värst.

Metoden fungerar dock inte på alla larmetiketter. Och på de affärskedjor som har känsliga etiketter har man gått ut och upplyst personalen.

Men det stora problemet för varuhusen och klädkedjorna är de mer professionella ligorna som stjäl för stora belopp.

- De har tyvärr bättre och enklare sätt att ta sig förbi. Det är inte nytt att man försöker lura larmbågar, men det är nytt att man använder mobiltelefonen. Fast det krävs ganska mycket för att det ska fungera, säger Per Geijer.

Personalen i butikerna upptäcker också olika metoder som de upptäcker att ohederliga kunder använder sig av. Vilket de sedan för vidare till Svensk handel.

Fungerar bara på vissa bågar

- Om någon kommer på ett sätt som helt och hållet lurar en larmteknik, får man ju släppa den tekniken. Vi har redan flera olika och just den här metoden fungerar bara på en viss typ av larmbågar.

GT har varit i kontakt med butikschefen på en av stans större klädbutiker, som vill vara anonym och överhuvudtaget inte prata om vilka metoder som används.

- Det förekommer alldeles för mycket stölder, allt ifrån att man försöker klippa sönder etiketten i provrummet med följd att plagget går sönder, till de avancerade ligor som använder sig av andra metoder, säger butikschefen.

Men både butikschefen och Per Geijer poängterar att de ser mycket allvarligt på varje form av försök till stöld i butikerna.

- Vi kan ju tänka oss att en hel del gökar kommer försöka att kliva ut med sin mobiltelefon nu och se om det funkar. Men det är inte så lätt som man kanske tror, säger Per Geijer.

Lasse Råde
Lasse Råde

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER