Marcus Nilsen, distriktsordförande för Liberala ungdomsförbundet Väst. Foto: PRESSBILDMarcus Nilsen, distriktsordförande för Liberala ungdomsförbundet Väst. Foto: PRESSBILD
Marcus Nilsen, distriktsordförande för Liberala ungdomsförbundet Väst. Foto: PRESSBILD
Soroush Rezai, 2:e vice ordförande för Liberala Ungdomsförbundet Väst. Foto: PRESSBILDSoroush Rezai, 2:e vice ordförande för Liberala Ungdomsförbundet Väst. Foto: PRESSBILD
Soroush Rezai, 2:e vice ordförande för Liberala Ungdomsförbundet Väst. Foto: PRESSBILD
Foto: LENNART REHNMANFoto: LENNART REHNMAN
 Foto: LENNART REHNMAN

Infrastrukturell tvångströja på Västkusten

Publicerad

Sälj Telia för att finansiera bygget av höghastighetsbanorna, skriver Marcus Nilsen och Soroush Rezai vid LUF Väst.

Under Almedalen kom äntligen ett positivt besked från Sverigeförhandlingen om hur man vill se att höghastighetsjärnvägen byggs. För Västsverige är det en lättnadens suck, förhandlarna förespråkar en snabb utbyggnad av alla sträckor med byggstart från ändstationerna. Detta betyder en byggstart vid Göteborg i riktning mot Borås och vidare till Stockholm. Man säger också att om det ändå måste göras en prioritering är sträckan Göteborg-Borås-Stockholm mer angelägen än järnvägen ner till Malmö. Men än går inte allt som på räls. Det som nu saknas är att även regeringen inser vikten av en ny järnväg, regeringen måste våga satsa för framtidens Sverige.

 

Att det är bra besked för Sverige som helhet och Västsverige i synnerhet finns inget tvivel om. Men det är också en helt uppenbar utveckling utifrån rådande verklighet. Idag har Västsverige en stark tillväxt och inflyttning som tyvärr hämmas av dåliga kommunikationer. Detta gör att företag avstår från att etablera sig här och att potentiella anställda avstår från jobberbjudanden. Detta skadar regionen men samtidigt är det inte här besluten tas, vi får vackert vänta på att den Stockholmscentrerade regeringen bestämmer sig om hur vår infrastruktur skall utvecklas. Det är en infrastrukturell tvångströja som Västsverige sitter i.

 

Vi förutsätter att regeringen lyssnar på sina egna experter och inleder byggnationen för en modern stambana. Något annat vore konstigt, om man på allvar vill bygga Sverige starkare för framtiden krävs handlingskraft. Vi vet att det är kostsamt med järnväg men det är all infrastruktur och det blir inte billigare bara för att man skjuter upp det. Finansieringen bör precis som förhandlarna föreslår ske genom anslag från riksdagen såväl som via lån. Att låna till infrastruktur är rimligt framför allt med det gynnsamma låneläge som Sverige har. Nuvarande stambana finansierades för hundra år sedan helt via upplåning, något som ingen ångrat i efterhand. Regeringen har tyvärr varit negativa till att låna till infrastruktur, detta trots att utan annan finansiering än statsbudgeten så beräknas det att ta dubbelt så lång tid att bygga järnvägen. Mycket talar därför emot regeringens nuvarande linje.

 

Men det finns andra sätt att finansiera framtidens infrastruktur. Vi skulle vilja se att man tar tillfället och nyttjar andra tillgångar som staten har, vi tänker på de statliga bolagen. En försäljning av flera av de statliga bolagen skulle ge klirr i kassan. Frågan om försäljning av statliga bolag har även lyfts av Sverigeförhandlingen själva men för oss finns det fler motiv än enbart de ekonomiska. För oss ligger det i grunden ett ideologiskt synsätt att staten inte skall äga och driva bolag, det är inte deras uppgift. Idag är de flesta och framför allt de största statliga bolagen multinationella bolag med verksamhet i hela världen. Självklart är det inte svenska statens uppgift att sälja telefonabonnemang i Spanien eller sälja elavtal i Tyskland. I stället bör statens ägande avvecklas och pengarna investeras för framtiden. Som ett exempel skulle en försäljning av statens andel i Telia kunna inbringa upp emot 60 miljarder kronor vilket är en avsevärd summa i dessa sammanhang. Genom försäljning skulle Sverige på så sätt antingen kunna öka utrymme inom budgeten för infrastruktur eller minska andelen lån, det är oavsett bra för framtidens Sverige.

 

Vi hoppas att regeringen och riksdagen tar till sig av vad regeringens förhandlare nu föreslår. Det gäller att alla partier inser värdet att investera långsiktigt. Det krävs mod att ta den typen av beslut som togs för hundra år sedan, men utan den då byggda stambanan hade Sverige aldrig kunnat bli det rika land som vi är i dag. Regeringen måste inse att detta är en historisk möjlighet att bygga Sverige starkare, även utanför Stockholms tullar.

 

Marcus Nilsen

Ordförande Liberala Ungdomsförbundet Väst

 

Soroush Rezai

2:e vice ordförande Liberala Ungdomsförbundet Väst

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag