Claes Westberg (VV), partiledare. Foto: PRESSBILDClaes Westberg (VV), partiledare. Foto: PRESSBILD
Claes Westberg (VV), partiledare. Foto: PRESSBILD
Håkan Andersson (VV), partisekreterare. Foto: PRESSBILDHåkan Andersson (VV), partisekreterare. Foto: PRESSBILD
Håkan Andersson (VV), partisekreterare. Foto: PRESSBILD

Västsvenska Handelskammaren är en kravmaskin

Publicerad

Västsvenska Handelskammaren måste bestämma sig för vilka projekt de vill ha till Västsverige, eftersom de inte kan få allting samtidigt, skriver Vägvalets partiledare Claes Westberg och partisekreteraren Håkan Andersson.

Handelskammarens VD Johan Trouvé är besviken. Det är inte att undra på. I somras skrev han ett öppet brev på GT Debatt till nyblivna infrastrukturministern Tomas Eneroth (S). Då krävde han nya stambanor för järnvägen som skulle möjliggöra höghastighetståg. 230 miljarder skulle det kalaset gå på. Snabbtåg Göteborg – Borås stod också på kravlistan. En månad senare konstaterar samme Trouvé att regeringens diss av Västkusten är ”oförståelig”. Men de som förstår sig på investeringar och historiken i infrastrukturfrågor höjde knappt på ögonbrynen när Trafikverket lade fram sin senaste plan för kommande decennium.

 

Dels måste myndigheten ta hänsyn till hela landets behov, dels tilldelar staten inte tillräckligt med anslag för att täcka behoven. Att höghastighetståg inte går att räkna hem i ett glest befolkat land är en annan omständighet som det inte går att komma runt.

 

Men klart att Trouvé är besviken. Han har ju blivit lurad, som så många andra makthavare. Om vi bara införde medfinansiering (trängselskatt och kommuner som betalar för statliga Europavägar) så skulle vi ju få så många fler vägar, broar, järnvägsspår och tunnlar hit. Nu vet vi bättre: Det blir inget extra och i stället får vi betala tre gånger för samma sak – via fordonsskatten och trängsel- & kommunalskatten.

 

Trouvé var tidigare emot Sveriges mest olönsamma projekt Västlänken, men när han plötsligt bytte åsikt försvann trovärdigheten. I samma stund ställde han sig bakom ett projekt som vi ännu inte vet slutnotan för. De 20 miljarder som tågtunneln till Haga beräknades kosta 2009, lär med indexreglering, räntekostnader, nödvändiga tilläggsinvesteringar samt uppbördskostnader för trängselskatten i stället hamna närmare svindlande 50 miljarder.

 

Det är väl självklart att finansministern, som av hävd håller i skattekronorna, inte är beredd att slänga ut fler miljarder på nya grandiosa projekt med osäkra budgetar innan hon vet vad de redan planerade kommer att kosta?

 

Men Västsvenska Handelskammaren är en kravmaskin. De vill ha ”extra allt”, och det nu med detsamma. Det är alltid någon annan som ska betala och drabbas. Tidigare låg deras huvudkontor vid Korsvägen, men eftersom bygg- och trafikkaos är att förvänta när Västlänken planeras byggas där såg man till att flytta på behörigt avstånd.

 

Trouvé har bitit sig själv i svansen. Hade han bidragit till att stoppa Västlänken hade det ökat Västsveriges chanser att få andra, mera nödvändiga projekt hit.

 

Claes Westberg (VV)

Partiledare

 

Håkan Andersson (VV)

Partisekreterare

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag