Carina Bulić, Stoppa Västlänken Nu. Foto: PrivatCarina Bulić, Stoppa Västlänken Nu. Foto: Privat
Carina Bulić, Stoppa Västlänken Nu. Foto: Privat
Peter Danielsson, Föreningen Nej till Västlänken. Foto: PrivatPeter Danielsson, Föreningen Nej till Västlänken. Foto: Privat
Peter Danielsson, Föreningen Nej till Västlänken. Foto: Privat
Barbara Lindell, Föreningen Trädplan Göteborg. Foto: PrivatBarbara Lindell, Föreningen Trädplan Göteborg. Foto: Privat
Barbara Lindell, Föreningen Trädplan Göteborg. Foto: Privat

Västlänkens försvarare brister i källkritik

Publicerad

Skona Göteborg replikerar Ja till Trängselskatt om Västlänken.

Ja till Trängselskatt väljer att skjuta budbäraren samtidigt som de blottar sin okunskap. 2011 års utredning har inte ingått i regeringens beslutsunderlag och resultatet bekräftas i 2015 års kapacitetsutredning. 

Att omgivande banor byggs ut ger givetvis fler tåg även utan Västlänken. När Vänerbanans dubbelspår öppnade år 2012 kunde Göteborg C ta emot hela 150 fler tåg per dygn. I samband med det förklarades stationen tillfälligt överbelastad, vilket den inte varit någon gång därefter. Istället har trafiken ökat ytterligare. 2017 trafikeras Göteborg C av 27 tåg per timme och riktning. Stationen klarar minst 30-32 tåg per timme. 

 

Efter eventuellt Västlänksbygge, det vill säga tio år av dieselångor, skövlade parker och cirka 35 miljarder kronor, skulle Göteborg C med Västlänken och Olskroken planskildhet bara klara 24 tåg per timme.

Omräknat per dygn trafikeras Göteborg C redan idag av 972 tåg men med Västlänken klaras bara 864 stycken. De 1 125 tågen som nämns är en sifferlek som endast beaktar stationens kapacitet och inte vägen dit. Med samma matematik klarar dagens station 1296 tåg.

 

Förstärkningsalternativet hade gett väsentligt ökad kapacitet och det utan Olskroken planskildhet. Om ett rivet hyreshus vid järnvägen är mer skyddsvärt än Nils Ericson-terminalen, våra kanaler, Kungsparken, Hagaparken, delar av Liseberg, vår hälsa och vår grundvattennivå är en smaksak. Förstärkningsalternativet kan komma att behövas ändå, till följd av Västlänkens begränsningar. Västlänkens budget hade räckt till både detta och dubbelspår till Borås. 

 

Att Ja till Trängselskatt har sina källor i den färgglada reklamen kan möjligen förklara deras vurm för detta folkbedrägeri, men ger dem inte rätt att kalla andra för lögnare. Inte ens med fyra spår vid Korsvägen och Haga ökar Västlänken kapaciteten jämfört med idag. Trafikverket påstår därför heller ingenstans i de formella handlingarna att kapaciteten ökar. Det är givetvis endast de formella uppgifterna vi stödjer oss på när vi prövar Västlänken juridiskt.  

 

För Nätverket Skona Göteborg:

 

Carina Bulić, Stoppa Västlänken Nu

 

Peter Danielsson, Föreningen Nej till Västlänken

 

Barbara Lindell, Föreningen Trädplan Göteborg

 

Bengt P Gustafsson, Götiska Förbundet

 

Jan Sylvan, Stoppa Västlänken Nu

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag