Mats Lövgren, samordnare för nätverket Stoppa Västlänken Nu. Foto: JONAS TOBIN
Mats Lövgren, samordnare för nätverket Stoppa Västlänken Nu. Foto: JONAS TOBIN

Västlänken styrs inte av nytta utan av egenintresse

Publicerad

Egenintresset styr Västlänken-projektet, skriver Stoppa Västlänken Nu-samordnaren Mats Lövgren.

 ”Vi bygger inte järnvägar av egenintresse”, säger Västsvenska paketets ordförande, Håkan Wennerström, på sin hemsida. Fast granskar vi syftet med pendeltågstunneln och jämför dagens centralstation med vad Västlänken har att erbjuda blir resultatet inget annat än självändamål.

 

Det finns fyra statliga utredningsdokument om en pendeltågstunnel under Göteborg. Den gemensamma nämnaren är att de påstår att kapacitetstaket har för Centralen nåtts. Syftet med utredningarna har varit: - Idéstudien (2001): ”lyfta fram idéer som ökar kapaciteten på Göteborgs C och som därmed ger möjlighet till utökad trafik”.

- Förstudien (2002): ”studera möjligheterna att kapacitetsförstärka järnvägsnätet i och kring Göteborg”.

- Järnvägsutredningen (2006): ”att öka järnvägens kapacitet”. 

- Järnvägsplanen (2014): ”ändamålet med Västlänken är att öka järnvägens kapacitet”.

 

Att Västlänken inte bidrar till någon kapacitetsökning har vi i flera texter visat med källhänvisningar till Trafikverkets egna beräkningar. Parallellt har Trafikverket aldrig kunnat redovisa ett enda dokument som visar att pendlarna med Västlänken får fler tåg. Styrgruppen för Järnvägsutredningen bestämde att lösningen måste klara 18 tåg per timma och riktning. Då visste man redan att en pendeltågstunnel via Haga och Korsvägen inte skulle kunna leva upp till kapacitetskravet, men valde den ändå.

 

Järnvägsplanen berättar att Västlänken klarar inledningsvis 12 tåg per timma och när Götalandsbanan är utbyggd 14. På GT Debatt har fd trafikanalytikern Stellan Tengroth tydligt förklarat att orsaken är bristerna vid Almedal och Olskroken. Men även ifall Trafikverket skulle lösa knutarna kvarstår kapacitetstaket i tunnelröret vilket är 16 tåg per timma.    

 

Idag ankommer som max per timma till Centralen från Bohusbanan 3 tåg, Vänerbanan 8 tåg och Västra stambanan 6 tåg. Alla är pendel- och regiontåg som är predestinerade för Västlänken. Det blir sammanlagt 17 tåg per timma. Det vill säga 5 fler än vad Västlänken klarar vid en invigning, 3 fler när Götalandsbanan är klar och 1 mer än vad som är tunnelns maxkapacitet. Alltså kommer idag fler tåg till Centralen än vad som är möjligt via Västlänken.  

 

Om Trafikverket ska kunna bibehålla samma trafikering tvingas de skippa tåg via Västlänken utan fortsätta köra dem in till säckstationen. I Trafikverkets Basprognos 2040 berättas att det antingen blir tågen från Bohusbanan eller regiontågen från Västra stambanan. Därmed borde den samhällsekonomiska kalkylen räknas om eftersom den inte får de påstådda nyttor som Västlänken anses skapa. Västlänkens samhällsnytta, NNK, blir därför ännu lägre än de redan rekordlåga -0,47.  

 

Dessutom konstaterar Basprognosen 2040 att Västlänken även försämrar för de längs med Vänerbanan. Idag avgår från Trollhättan 4 regiontåg per timma. Det klarar inte Västlänken utan två måste bort. Det är en försämring med 50 procent.Så när Trafikverkets rapporter visar att dagens säckstation har större kapacitet att hantera pendel- och regiontågen än vad Västlänken mäktar med blir det extra tydligt att bygga Västlänken har inget annat syfte än ”egenintresse”.

 

Mats Lövgren 

Samordnare, nätverket Stoppa Västlänken Nu 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag