Mats Lövgren, samordnare vid nätverket Stoppa Västlänken Nu Foto: JONAS TOBIN
Mats Lövgren, samordnare vid nätverket Stoppa Västlänken Nu Foto: JONAS TOBIN

Trafikverkets information synas lätt

Publicerad

Västlänken kommer inte leda till någon effekthöjning, skriver Stoppa Västlänken Nu:s samordnare Mats Lövgren.

Då den amerikanske astronauten för första gången träffade sin ryska kollega ville han imponera och berättade att USA hade lagt ner miljoner dollar på att utveckla en kulspetspenna som fungerade i rymden och frågade hur ryssarna hade löst det. Kosmonauten svarade: ”Vi tog en blyerts”.

 

Anekdoten speglar Trafikverkets ställföreträdande chef Bengt Rydheds svar på kritiken att det i dag ankommer fler pendeltåg till Centralen än vad Västlänken mäktar med. Han skriver att de har arbetat med projektet i 15 år. Eftersom de från början siktade in sig på att bygga en tunnel och inte lösa Centralens kapacitetsproblem blir det tydligt att låsningar skapades. För 10 år sedan krävde styrgruppen för järnvägsutredningen att anläggningen skulle klara 18 tåg per timma och riktning, men det som Västlänken erbjuder är endast 12. Eftersom det idag till Centralen ankommer 17 tåg per timma tvingas ett flertal planerade för tunneln gå till säckstationen. Det är fakta som inte går att trixa bort utan något de ansvariga diskuterade redan för 10 år sedan.

 

Då det svenska järnvägsnätet sitter samman innebär det i teorin att en investering i ena änden påverkar i den andra. Men självklart ska respektive leva på egna meriter. Att Olskroken Planskildhet sitter fysiskt samman med Västlänken har inget med tunnelns siffror att göra. Det anser Trafikverket i sin rapport ”Samlad effektbedömning” över den samhällsekonomiska kalkylen. De skriver: ”Planskild spårkorsning vid Olskroken kommer att behövas oberoende av om Västlänken kommer till stånd. Denna åtgärd är därför inte alternativavskiljande”. Därmed ska Västlänken ses utifrån det extremt låga -0.47. 

 

Fler spår bör ge ökad kapacitet. Så blir det inte med Västlänken, vilket Trafikverket vet om. Västlänkens tåg behöver nämligen säckstationen, bland annat då tunneln är avstängd, men främst för att det inne på bangården finns funktioner som tvätthall och verkstad dit tågen regelbundet går. Därför tvingas Västlänkstågen gå tomma ner till säckstationen för att vända. Därmed stryps Centralens totala kapacitet.  

 

Att försöka vinna lättsynade poäng, som att Västlänken inte frigör någon yta att bebygga, är inte till den ställföreträdande chefens fördel. Däremot har han rätt i att Västlänken måste ses i sitt sammanhang. Tyvärr väljer han att utgå från politiska visioner och inte praktisk tågklarering, vilket han i sin roll borde. 

 

Ifall Trafikverket tror på en byggstart år 2018 kommer de bli väldigt överraskade.     

 

Mats Lövgren 

Samordnare vid nätverket Stoppa Västlänken Nu 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag