Elisabeth Svantesson (M), arbetsmarknadspolitisk talesperson. Foto: FREDRIK WENNERLUND / PRESSBILDElisabeth Svantesson (M), arbetsmarknadspolitisk talesperson. Foto: FREDRIK WENNERLUND / PRESSBILD
Elisabeth Svantesson (M), arbetsmarknadspolitisk talesperson. Foto: FREDRIK WENNERLUND / PRESSBILD
Lars Hjälmered (M), näringslivspolitisk talesperson. Foto: PRESSBILDLars Hjälmered (M), näringslivspolitisk talesperson. Foto: PRESSBILD
Lars Hjälmered (M), näringslivspolitisk talesperson. Foto: PRESSBILD
Jonas Ransgård (M), oppositionsråd i Göteborg. Foto: JESPER ORRBECKJonas Ransgård (M), oppositionsråd i Göteborg. Foto: JESPER ORRBECK
Jonas Ransgård (M), oppositionsråd i Göteborg. Foto: JESPER ORRBECK
Göteborgs Hamn. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL/TTGöteborgs Hamn. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL/TT
Göteborgs Hamn. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL/TT

När ska regeringen agera i hamnkonflikten?

Publicerad

Regeringen och Ylva Johansson (S) måste omedelbart tillsätta den utlovade utredningen om stridsåtgärderna, skriver Moderaterna.

Hamnkonflikten i Göteborg är skadlig för Sverige och undergräver legitimiteten för den svenska modellen, vilket i sin tur riskerar en rättvis arbetsmarknad. Flera storrederier har stoppat eller avser att stoppa sin importbokning till Göteborgs hamn. På tisdagen varslades 160 medarbetare på APM Terminals i Göteborg om uppsägning som en följd av de blockader och strejker som under ett års tid lamslagit verksamheten. Olyckligtvis har regeringen varken tillsatt den utlovade utredningen om konflikträtten eller gjort saker för att återvinna förtroendet för hamnen och svensk logistik. Gränsen är nådd – vad tänker arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) göra åt konflikten i Göteborgs hamn?

 

Göteborgs Hamn är Sveriges nav när det gäller logistik och handel. Tidigare har ungefär sex av tio containrar som ska till eller från Sverige passerat via containerhamnen i Göteborg. Svenska företag och svensk ekonomi är beroende av att logistiken i, samt till och från, hamnen fungerar. En fördel för Göteborgs Hamn, Sverige och för kunderna har länge varit direktlinjer med fartyg från Göteborg till viktiga destinationer i Nordamerika och Asien. Direkta linjer ger billigare och snabbare logistikflöden.

 

Nu har rederiet MSC Sweden stoppat all importbokning från Asien till Göteborg, enligt egen utsago står de för cirka 20 procent av hamnens Asienimport. Även Nordamerikalinjen ser över möjligheterna att stoppa leveranserna till Göteborg på grund av konflikten. Att rederier nu väljer bort Sverige kan få stora konsekvenser för näringslivet. Gods måste transporteras på sämre rutter, varor flyttas från sjöfart till andra alternativ. Kostnaderna ökar liksom miljöpåverkan. SKF och Volvo slår larm om att situationen är ohållbar. 

 

Att hamnens verksamhet måste anpassas efter verkligheten, det vill säga till dagens volymer, med varsel om uppsägning som följd, är i sig inget konstigt. Det är sådant som händer när service försämras, förtroende skadas och kunder går förlorade. Men ett varsel om uppsägning är inte det samma som uppsägning. Ännu finns möjligheter att rädda jobb – både i Göteborg och på andra ställen i Sverige som direkt påverkas av konflikten. Ännu finns tid att rädda Sveriges anseende som importör och exportör via Göteborgs hamn. 

 

En regering, som säger sig värna svensk industri och konkurrenskraft, kan inte längre stillatigande titta på. Ulrica Messing (S,  som är ordförande för Göteborgs Hamn AB, uttryckte häromdagen att konflikten är så allvarlig att den är på gränsen till samhällsfarlig. Och vi kan inte annat än hålla med. 

 

Den 23 maj sa Ylva Johansson att en utredning ska tillsättas för att se över reglerna för att vidta stridsåtgärder i en situation där arbetsgivaren redan är bunden av kollektivavtal eller där skälet för att vidta stridsåtgärder är något annat än att uppnå ett kollektivavtal. Vi välkomnade ministerns initiativ då, men kan nu konstatera att det gått en månad utan att utredningen är tillsatt och konflikten fortsätter med stor påverkan på samhället. Att det dröjer väcker frågor om regeringen verkligen är beredda att göra vad som krävs för att lösa problemet? Den utlovade utredningen måste tillsättas omgående och göras på kort tid så att riksdagen snarast möjligt kan fatta beslut om nödvändiga lagändringar. 

 

Göteborg är Skandinaviens största hamn. Den rimliga diskussionen borde vara hur vi i olika roller lokalt och nationellt kan bidra till att stärka och utveckla hamnen. Att rederier lämnar Göteborgs Hamn och att medarbetare varslas om uppsägning förflyttar dock diskussionen. Nu krävs att hamnkonflikten får ett slut och att hamnen, staden och vi som nationella företrädare bidrar till återskapa förtroendet för Göteborg och Göteborgs hamn. Är Ylva Johansson av samma åsikt? 

 

Elisabeth Svantesson (M)

 

Lars Hjälmered (M)

 

Jonas Ransgård (M)

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag