Cecilia Widegren (M), riksdagsledamot från Skaraborg. Foto: FREDRIK WENNERLUNDCecilia Widegren (M), riksdagsledamot från Skaraborg. Foto: FREDRIK WENNERLUND
Cecilia Widegren (M), riksdagsledamot från Skaraborg. Foto: FREDRIK WENNERLUND
Mats Green (M), riksdagsledamot från Jönköping. Foto: PRESSBILDMats Green (M), riksdagsledamot från Jönköping. Foto: PRESSBILD
Mats Green (M), riksdagsledamot från Jönköping. Foto: PRESSBILD

Låt A- och EPA-traktorer köra snabbare

Publicerad

A-traktorn och EPA-traktorn är viktig för många unga på landsbygden. De borde kunna köras i samma hastigheter som EU-mopeder, skriver moderaterna Cecilia Widegren och Mats Green.

A-traktorn har stor betydelse för många unga, inte minst på landsbygden där kollektivtrafiken inte är lika tillgänglig. Frihet att röra sig och möjliggöra fler livsval är en stark drivkraft för unga som vi ska underlätta och stärka. A- eller EPA-traktorn kan vara det transportmedel som möjliggör fler val till bland annat utbildning, första jobbet eller fritidssysselsättning. I Västsverige är det Varbergs kommun som toppar listan över flest registrerade A-traktorer, 166 stycken, tätt följt av Marks kommun med 144 fordon, Falköpings kommun 137 och Kungälvs kommun med 135 registrerade A-traktorer. Andra kommuner som Borås kommun har 112 fordon, Vara kommun 133, Kungsbacka kommun 111, Lidköpings kommun 116, Orust 104 och Göteborgs stad 102 registrerade A-traktorer enligt Transportstyrelsen. 

 

Det finns med andra ord tusentals i Västsverige, varav mer än hälften är i trafik. För att stärka trafiksäkerheten och kvaliteten skärps nu kraven för fordonen vilket både är efterlängtat och rimligt, men regeringen missar samtidigt att väga upp dessa skärpningar med att likställa dessa fordons hastighet med till exempelvis EU-mopeder. Vi anser därför att regeringen begränsar för Sveriges unga, inte minst på landsbygden.

 

Trafiksäkerheten är viktig och stärks successivt. Det gäller även för unga som färdas från landsbygden till studier, feriejobb, jobb, praktik och hobbyverksamheter i A- eller EPA-traktorer. Därför är nya besiktningskrav från och med år 2018 rimliga. Däremot måste regeringen samtidigt möjliggöra att när säkerheten förbättras även stärka ungas möjlighet att färdas likvärdigt i hastigheter som till exempelvis EU-mopeder. Ojämlika villkor för landsbygdens unga duger inte.

 

Vi anser därför att samtidigt som man skärper kraven, till exempelvis besiktning för A- och EPA-traktorer, bör dessa ökade krav kompletteras med bland annat höjd hastighet. Allt för länge har till exempel A-traktor och EPA-traktor inte kunna framföras mer än i 30 kilometer per timme. Samtidigt får ekipage som lantbrukstraktor med upp till 60 ton framföras i 40 kilometer per timme. Sett till trafiksäkerhet för föraren blir det därtill svårmotiverat/tolkat att en betydligt mycket mer krockkänslig mopedbil eller EU-moped får framföras i upp till 45 kilometer per timme, men inte A- eller EPA-traktor.

 

Vi har under lång tid påtalat dessa brister och äntligen har Transportstyrelsen fått i uppdrag att göra en översyn. Den översynen förväntar vi oss nu inkluderar flera delar, bland annat hur A-traktorer stryps. För att värna miljö och en hållbar utveckling bör man återkomma med förslag om att man inte behöver köra på fullt varvtal för att uppnå den tillåtna maxhastigheten. Nuvarande lösning med höga varvtal för låg effekt sliter onödigt mycket på motorer, medför ljudföroreningar, drar mer bränsle än nödvändigt och påverkar på så vis miljön på ett sätt som går att undvika. Därtill bör översynen se till att återkomma med hastighetshöjningar som likställer dessa fordon med andra.

 

Regeringen kan på dessa sätt möjliggöra att unga på landsbygden får mer likvärdiga villkor som andra unga, att komma till sitt första jobb eller efterlängtad utbildning. Eller så kan regeringen göra som hittills, inte göra något, utan fortsätta se landsbygden utarmas. Regeringen och infrastrukturministern Anna Johansson (S) från Göteborg har efter många, många påminnelser i riksdagen nu äntligen bett om modernisering av föreskrifter från Transportstyrelsen gällande A-traktorer och EPA-traktorer. I detta läser alla in som använder fordonen att man nu återkommer med likställda villkor bland annat angående miljö, hållbar utveckling, höjd hastighet, etcetera.  

 

Ungas frihet att röra sig är en stark drivkraft för utveckling och att förverkliga sina livsdrömmar. Det kommer vi fortsatt driva och stärka. Unga på landsbygden skall inte ha sämre möjligheter än andra. Ökad rörlighet möjliggör ökad chans att ta första stegen in på arbetsmarknaden, och fler i jobb är precis vad Västsverige behöver!  

 

Cecilia Widegren (M)

Riksdagsledamot Skaraborg

 

Mats Green (M)

Riksdagsledamot Jönköping

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag