Carina Bulić, Stoppa Västlänken. Foto: PressbildCarina Bulić, Stoppa Västlänken. Foto: Pressbild
Carina Bulić, Stoppa Västlänken. Foto: Pressbild
Peter Danielsson, Föreningen Nej till Västlänken. Foto: PressbildPeter Danielsson, Föreningen Nej till Västlänken. Foto: Pressbild
Peter Danielsson, Föreningen Nej till Västlänken. Foto: Pressbild
Bengt P Gustafsson, Götiska Förbundet. Foto: PressbildBengt P Gustafsson, Götiska Förbundet. Foto: Pressbild
Bengt P Gustafsson, Götiska Förbundet. Foto: Pressbild

Färre tåg med Västlänken än utan

Publicerad

Vi har stora förhoppningar om att Västlänken aldrig kommer bli av, skriver nätverket Skona Göteborg.

Medan förtvivlade göteborgare skänker privata medel till vår insamling för en juridisk prövning av Västlänken, plöjer Trafikverket och Göteborgs stad ner hundratals miljoner i att marknadsföra den. De påstår bland annat att kapaciteten vid Göteborg C fördubblas med Västlänken. Detta är möjligen sant vad gäller utrymmet vid stationen, men inte vad gäller antal trafikerande tåg.  

 

Den hittills aldrig publicerade kapacitetsutredningen (Trafikverket, 2011-05-23) är tydlig på den punkten: 

Västlänken […] innebär att kapaciteten på Göteborg C förbättras avsevärt, men det innebär inte att det blir möjligt att köra fler tåg till Göteborg.

Västlänkens huvudsyfte är att öka kapaciteten för tågtrafiken – men i själva verket minskar den!

 

2011 års utredning berättar att dagens säckstation redan har kapacitet att ta emot den trafik som klaras vid Västlänkens öppnande och dessutom ytterligare 5-7 tåg per timme och riktning.   

 

Den påstådda kapacitetsbristen vid Göteborg C är således en myt och i den mån kapaciteten skulle slå i taket avhjälper inte Västlänken problemet eftersom det är Västlänken i sig som skapar kapacitetsbegränsningar som inte finns idag, framförallt vid anslutningarna i Almedal och Olskroken.

 

2011 års kapacitetsutredning har aldrig offentliggjorts. Trafikverket har därmed vilselett remissinstanser, regering och allmänhet om Västlänkens effekter. Det är inte troligt att regeringen hade gett tillåtlighet för byggandet av en extremt olönsam och miljöbelastande utbyggnad som motverkar sitt eget syfte.

 

Västlänken klarar 12-14 tåg per timme och riktning. Det bör jämföras med Citybanan i Stockholm som är lika lång och har lika många spår men klarar 20-24 tåg.

 

Det hävdas ibland att Västlänken inte är tillräckligt utredd. Det är fel, den är väl utredd. Tidigt i utredningsfasen stod det klart att Västlänken gav mycket begränsad kapacitet och annan nytta, men detta faktum stannade inom styrgruppen för järnvägsutredningen, där politiker från Göteborgs stad hade omotiverat stort inflytande. Därför angavs att Västlänken klarade lika många tåg som dåvarande Banverkets mer effektiva ”Förstärkningsalternativet”. Detta ville Göteborgs politiker inte ha, med enda motivering att det ”inte är någon Västlänk”. 

Vi överklagar Västlänkens järnvägsplan och detaljplan, samt yrkar på avslag i mark- och miljödomstolen. I samtliga processer ställs projektets syfte och samhällsnytta mot dess miljöpåverkan. Vi har därför gott hopp om att Västlänken aldrig får byggas.   

 

För Nätverket Skona Göteborg:

 

Carina Bulić, Stoppa Västlänken Nu

 

Peter Danielsson, Föreningen Nej till Västlänken

 

Barbara Lindell, Föreningen Trädplan Göteborg

 

Bengt P Gustafsson, Götiska Förbundet

 

Jan Sylvan, Stoppa Västlänken Nu

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag