Ann-Sofie Hermansson (S), kommunstyrelsens ordförande Göteborg. Foto: ANDERS YLANDERAnn-Sofie Hermansson (S), kommunstyrelsens ordförande Göteborg. Foto: ANDERS YLANDER
Ann-Sofie Hermansson (S), kommunstyrelsens ordförande Göteborg. Foto: ANDERS YLANDER
Ulf Kamne (MP), kommunalråd Göteborg. Foto: PressbildUlf Kamne (MP), kommunalråd Göteborg. Foto: Pressbild
Ulf Kamne (MP), kommunalråd Göteborg. Foto: Pressbild
Daniel Bernmar (V), kommunalråd Göteborg. Foto: PETER FALTPIHLDaniel Bernmar (V), kommunalråd Göteborg. Foto: PETER FALTPIHL
Daniel Bernmar (V), kommunalråd Göteborg. Foto: PETER FALTPIHL

Ett framgångsrikt näringsliv säkrar välfärden

Publicerad

Göteborgs Stads service till företagen behöver förbättras. Det kräver ett bredare politiskt engagemang även från våra meningsmotståndare, skriver företrädare för det rödgröna styret i Göteborg.

Att förbättra näringslivsklimatet i Göteborg är en given förstaprioritet. Att ha ett framgångsrikt näringsliv är viktigt inte bara för tillväxten och jobben, utan också för skapandet av de resurser som krävs för att säkra kvaliteten i välfärden.  

Näringslivsklimatet är redan bra. Göteborgsföretagen utvecklas starkt. Tillväxten är hög. Exporten växer. Besöksnäringen slår rekord. Arbetslösheten sjunker – inte minst bland unga.  

Samtidigt finns det också en hel del som kan bli bättre. Ett område med tydlig förbättringspotential är den service som olika aktörer inom Göteborgs Stad ger till företagen.  

Sedan några år bedrivs ett systematiskt arbete på området. Målet är att det ska vara enkelt att driva företag. Göteborgs Stads aktörer ska följa regler och riktlinjer, men ska samtidigt se till att undvika onödiga fördröjningar och onödigt krångel. Företagen ska bemötas på ett trevligt och korrekt sätt.  

Så långt är resultaten relativt goda. Servicen har förbättras. I de så kallade ”Insikt”-mätningarna, där SKL löpande registrerar hur företagen upplever den kommunala service de fått, har Göteborg från 2009 till 2015 ökat sitt Nöjd Kund Index (NKI) från 62 till 67. Särskilt lyckat har arbetet varit när det gäller alkoholtillstånd och hanteringen av mobila "food trucks".    

Även om detta är ett bra steg åt rätt håll är nivån fortfarande för låg. Förbättringsarbetet måste drivas på. För att utvecklingen framöver ska bli positiv behöver politiken engagera sig mer aktivt i frågorna.  

På fredag arrangerar Business Region Göteborg ett stort dialogmöte, ”Samspelet”, där företagare, politiker och tjänstemän ska diskutera hur servicen kan göras bättre. Det är tredje året i rad som mötet äger rum. Fokus kommer i år att ligga på bygglov, miljötillsyn, livsmedelstillsyn och upphandling. Detta är ett utmärkt sätt att jobba. Att hantera den här typen av frågor i tät samverkan är en avgörande nyckel till att kunna komma framåt.  

Våra politiska motståndare talar gärna om näringslivsklimatet i svepande termer. Vi skulle helst se att deras engagemang blev mer handfast. Vad gäller servicen behövs mer uppmärksamhet kring frågorna. Dialogmötet är viktigt i sig, men måste självfallet matchas av insatser året runt. Där är de politiska signalerna viktiga. Ett starkare intresse från en större del av det politiska spektrumet skulle bli en klart positiv impuls på området. Det är dags för politiken att leverera.

 

Ann-Sofie Hermansson (S) 

Ulf Kamne (MP) 

Daniel Bernmar (V)        

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag