Thomas Lindskog Foto: PressbildThomas Lindskog Foto: Pressbild
Thomas Lindskog Foto: Pressbild
Anders Ydstedt, ordförande i Kungliga Automobil Klubbens expertråd. Foto: PressbildAnders Ydstedt, ordförande i Kungliga Automobil Klubbens expertråd. Foto: Pressbild
Anders Ydstedt, ordförande i Kungliga Automobil Klubbens expertråd. Foto: Pressbild

Bilfientlighet äventyrar trafiksäkerheten

Publicerad

Trafikplaneringen i Göteborg skadar framkomlighet och trafikflöde. Att tro att bilismen kommer minska gör att fel åtgärder genomförs, skriver Kungliga Automobil Klubben.

Ett hållbart trafiksystem måste vara flexibelt och främja människors personliga mobilitet. Mot bakgrund av detta blir trafikplaneringen i Göteborg mycket märklig. Trafikplanen säger att bilismen ska minska med 25 procent, trots att antalet bilar slår rekord. Kollektivtrafiken, cyklister och gångare ska prioriteras på bekostnad av det mest använda trafikslaget; bilen. Detta är ett olyckligt sätt att ställa trafikslagen emot varandra. Allt behövs och trafikslagen måste bli säkrare och renare.

 

När det gäller bilen sker stora förändringar. Effektivare motorer och drivlinor, nya bränslen, lättare fordon och hybrider respektive ren eldrift gör att utsläppen närmar sig noll. Sensorer, digitalisering, kommunikation mellan fordon och på sikt självkörande fordon kommer att göra trafiken säkrare.

 

Trafikplaneringen präglas dock av avsmalningar av vägar, avspärrningar av gator och körfält som reserverats för endast bussar vilket leder till problem. Man stryper medvetet trafikflödet, vilket får till följd av att mindre krockar kan skapa totalstopp eller mycket långa köer. Fullföljer de styrande politikerna sina intentioner är detta bara början. Risken är att olyckor kan få så stora konsekvenser att inte ens utryckningsfordon kommer fram. Enligt uppgifter från Trafikverket har pendlingen till och från Göteborg ökat med drygt 180 procent sedan 1970 från 160 000 fordon per dygn, till cirka 450 000 i dagsläget. De flesta resorna sker med bil, enligt myndigheten Trafikanalys, vilket skiljer ut Göteborg från Stockholm och Malmö. Göteborgs planering är alltså inte bara en angelägenhet for göteborgarna, utan för hela regionen.

 

Kungliga Automobil Klubben har gjort en Skop-undersökning i syfte att klarlägga om svenska folket anser att nödvändiga investeringar faktiskt görs. Frågan löd: ”Görs det tillräckliga satsningar för att underhålla och utveckla vägnätet i Sverige eller skall man satsa mer?” Hela 73 procent av de tillfrågade ansåg att så inte är fallet. Oberoende av kön, ålder, utbildning, sysselsättning, partisym­pati och bosättningsort är det en majoritet som svarade nej, vilket får ses som anmärkningsvärt. Göteborgs politiker och trafikplanerare måste tänka om och tänka rätt. Att försämra möjligheterna till resor och transporter, som staden nu gör, riskerar både att äventyra trafiksäkerheten och strypa tillväxten och därmed skapa sämre förutsättningar för välfärden. Staden växer och antalet resor med den. Planera därefter, inte för en feltänkt vision.

 

Thomas Lindskog
Ordförande i Kungliga Automobil Klubben, Västra avdelningen

 

Anders Ydstedt
Ordförande i Kungliga Automobil Klubbens expertråd      

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag