Foto: Pelle T Nilsson
 Foto: Pelle T Nilsson

De kallar avslöjanden för beställningsjobb

Publicerad

Kommunals lokala kontor i Uddevalla väljer nu att bryta tystnaden kring förbundets skandal.

I ett brev som gått ut till de närmare 3000 medlemmarna är man inte främmande för att rösta bort förbundsordföranden vid kongressen i juni och man kallar också avslöjandena för ett beställningsjobb, skriver Bohusläningen.

Efter Aftonbladets avslöjande i onsdags har det stormat rejält kring Kommunal. Nu väljer förbundet i Uddevalla att bryta tystnaden kring skandalen.

I ett mejl som har gått ut till de omkring 3000 medlemmarna skriver sektionsstyrelsen för Vård och Omsorg/Service och Teknik i Uddevalla att man tar avstånd från skandalerna i Stockholm, skriver Bohusläningen.

Bland annat skriver de följande: "Vi vill tala om för alla våra medlemmar lokalt att vi, sektionsstyrelser och sektionsföreträdare, är precis lika förbannade som ni är. Detta är totalt för jävligt och oförlåtligt, ett förtroendemissbruk av högsta rang. I nuläget vet vi inte vad som är helsanning och vad det kommer få för konsekvenser, förutom att förtroendet för Kommunals högsta ledning är totalt botten och med det hela Kommunal som varumärke."

Kallar det beställningsjobb

Dessutom så utesluter Kommunal i Uddevalla inte att rösta bort de ansvariga vid kongressen i juni är valet av bland annat förbundsordförande ska göras.

I mejlet som har gått ut till medlemmarna, som godkänts av tio personer, kallar man avslöjandena för ett beställningsjobb.

"Vi får inte glömma att det är avtalsår och i medierna pågår ett fullt opinionskrig. Vi har haft medvind med opinion ett bra tag nu med vår satsning att lyfta fram undersköterskan som nyckelgrupp. Det är inte konstigt att Sveriges kommuner och landsting (SKL) samt Svenskt Näringsliv ger sig på oss med full kraft. (Det skulle inte alls förvåna oss om detta är ett rent beställningsjobb av föregående nämnda till Aftonbladet)"

"Mindre bra uttryckt"

Karolina Alehall, ordförande Vård och Omsorg Uddevalla säger till Bohusläningen att man inte menat att det handlat om ett eventuellt beställningsjobb.

– Nej det menar jag inte. Jag ville bara göra medlemmarna uppmärksamma på att det är stora krafter i gång inför avtalsrörelsen, säger hon.

Hon säger att hon förstår att det kunnat tolkas som att det var så de menade i mejlet. Nu säger hon att SKL och Svenskt Näringsliv gynnas när kommunal missgynnas.

– Det blev mindre bra uttryckt. Några medlemmar har ringt och frågat. Vi regerade i affekt, säger Karolina Alehall till Bohusläningen.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida