ISOLERADE. Jan och Inger Kirudd kan inte ta sig från sitt hem i Torgestad. Lysekils kommun har nekat dem tillfällig färdtjänst.
ISOLERADE. Jan och Inger Kirudd kan inte ta sig från sitt hem i Torgestad. Lysekils kommun har nekat dem tillfällig färdtjänst.

De är fast i hemmet

Publicerad
Uppdaterad
TORGESTAD. Jan och Inger Kirudd sitter isolerade i sitt hem sedan nästan en månad tillbaka. Båda går med kryckor och kan inte köra bil. Men Lysekils kommun vägrar ge dem tillfällig färdtjänst.
Inger fick en knäprotes inopererad i maj och kan inte gå utan kryckor. Och för Jan hände allt på samma gång: han råkade ut för en olycka och fick hela vänstra benet gipsat. Samtidigt dog hans far plötsligt, och hans bror ligger svårt sjuk i respirator.

Vill ha hjälp en månad

Om en månad kommer Jan och Inger Kirudd kunna köra bil igen, men fram till dess vill de ha färdtjänst.
Men Lysekils kommun vägrar ge paret tillfällig färdtjänst. Enligt lagen måste man vara funktionsnedsatt minst sex månader för att beviljas hjälp.

Bor på landet

- Vi vill ju bara ha hjälp i några veckor. Det är konstigt att socialnämnden inte har en policy för tillfälliga färdtjänsttillstånd, säger han.
Paret bor ute på landet åtta kilometer utanför Lysekil. Bussarna till stan går två gånger om dagen. Och busshållplatsen ligger en kilometer från huset.

Överklagat till länsrätten

Efter att Lysekilsposten skrev om situationen kommer socialnämnden ta upp ärendet för att kunna fatta ett beslut om var gränsen för tillfällig färdtjänst ska gå.
Jan Kirudd har redan överklagat kommunens beslut till länsrätten.
- Det måste finnas någon mänsklighet i bedömningen, det här kan drabba vem som helst, säger han.
Marie Larsson
Marie Larsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag