Så här är det tänkt att den nya Götaälvbron ska se ut. Foto: Tenjin VisualSå här är det tänkt att den nya Götaälvbron ska se ut. Foto: Tenjin Visual
Så här är det tänkt att den nya Götaälvbron ska se ut. Foto: Tenjin Visual
Den nya bron kan bli ett bekymmer för sjöfarten. Foto: Göteborgs stadDen nya bron kan bli ett bekymmer för sjöfarten. Foto: Göteborgs stad
Den nya bron kan bli ett bekymmer för sjöfarten. Foto: Göteborgs stad
Under den gamla Götaälvbron pilar fartygen fram och åter. Foto: Lennart RehnmanUnder den gamla Götaälvbron pilar fartygen fram och åter. Foto: Lennart Rehnman
Under den gamla Götaälvbron pilar fartygen fram och åter. Foto: Lennart Rehnman

Därför stoppas den nya låga Götaälvbron

Publicerad

GÖTEBORG. Sjöfartsverket går inte med på att den nya Götaälvbron blir lägre än den befintliga.

- De flesta fartyg har anpassat sig till den nuvarande höjden på 19 meter. En lägre bro försämrar både för yrkessjöfarten och för fritidsbåtarna, säger Ove Eriksson, direktör för affärsavdelningen vid Sjöfartsverket.

Sjörfartsverkets styrelse beslöt nyligen att inte skriva på ett trafikregleringsavtal gällande en ny Götaälvbro med föreslagen segelfri höjd på 13 meter, uppger Göteborgs-Posten.

Höjden på den befintliga bron är 19 meter.

- Skälet att vi inte skriver under är att förslaget inte tillvaratar vårt sjöfartsintresse. Vi har hela tiden sagt att vi föreslår en bro med samma höjd som i dag, säger Ove Eriksson som är direktör för affärsavdelningen vid Sjöfartsverket, till GT.

Han menar att många fartyg anpassat sig till den nuvarande höjden och att en lägre bro också innebär en hel del spärrtider. En låg höjd menar han innebär risk för ytterligare restriktioner för sjötrafiken i framtiden om det visar sig att broöppningarna stör trafikrytmen över bron.

- Under högtrafik kommer bron inte att öppnas alls vid vissa tider, och då får sjöfarten ligga och vänta. Det är inte bara yrkessjöfarten som blir lidande utan det blir en försämring även för fritidsbåtarna under sommaren.

Älven är av riksintresse

Ove Eriksson poängterar att Göta älv är av riksintresse och en viktig transportled till Vänerregionen och även till andra viktiga hamnar i älven.

- Vårt uppdrag är ju att se till att vi har en fungerande sjöfart. Därför har vi sagt nej till den här utformningen. Regeringen vill se att godset på sjön ökar eftersom vägarna är tungt belastade och tågen är fulla med gods, säger han. Men vi kommer att föra ytterligare diskussioner med Göteborgs stad. Någon tid för möte är inte bestämt ännu.

Protester från Vänern

GT har sökt, men ej kunnat nå, kommunalrådet Johan Nyhus (S), som ansvarar för frågan. Ove Eriksson säger att ett argument som framförts för lägre brohöjd är att det skulle ge mindre inverkan på älvstränderna.

- Man vill ha en så kort bro som möjligt bland annat eftersom marken där är värdefull, säger han. Men vi hoppas att man försöker titta på möjligheterna att bibehålla höjden. Det vore absolut det allra bästa.

Enligt Göteborgs-Posten har bland andra politiker i Lidköping protesterat mot en lägre brohöjd. Där har Alliansen poängterat att omkring 10 000 jobb i Väner-regionen är beroende av sjöfarten, skriver tidningen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER