Ringhals tvingades till ett driftstopp efter branden. Obs! Bilden är från ett annat tillfälle. Foto: Jan Wiriden
Ringhals tvingades till ett driftstopp efter branden. Obs! Bilden är från ett annat tillfälle. Foto: Jan Wiriden

Dammsugare kostade kärnkraftverket 1,8 miljarder

Publicerad
Uppdaterad
I maj i år började det brinna i reaktor två i kärnkraftverket Ringhals.
Och branden hade en något oväntad orsak - en kvarglömd dammsugare. Det uppger SVT.
Notan: 1,8 miljarder kronor.
Det är SVT som fått uppgifter om att branden i kärnkraftverket Ringhals den 10 maj i år orsakades av att en våtdammsugare glömts inne i reaktorn.
När reaktorinneslutningen sedan skulle provtryckas kortslöts dammsugaren och fattade eld.
Driftstoppet som branden orsakade uppges ha inneburit förlorade inkomster på 1,8 miljarder kronor, skriver SVT, och hänvisar till beräkningar från ett oberoende energimäklarföretag.

Tidigarelagt test

Provtryckningen av reaktorinneslutningen skulle ursprungligen ske senare, men tidigarelades för att spara in tre dagar av underhållsarbetet, uppger SVT.
Vid branden spreds sot över stora områden, och saneringsarbetet beräknas ta sju månader. Den 17 december ska reaktorn åter startas.
Vattenfall, som äger 70 procent av anläggningen, är kritiskt.
– Sådant ska inte finnas kvar i en inneslutning när man gör en tryckprovning. Det var ett mänskligt misstag och något sådant ska inte förekomma i våra kraftverk, säger Peter Gango, chef för Vattenfalls kärnverksamhet till SVT.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER