Chockad över kostnaderna

Publicerad
Uppdaterad
GÖTEBORG. Kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Göran Johansson, är chockad över den nya fotbollsarenas skenande kostnader.
- 335 miljoner kronor är på tok för dyrt, säger han. Jag hade varit tveksam till hela arenaprojektet om jag vetat om det här.
2005 fick det kommunalägda fastighetsbolaget Higab i uppdrag av kommunstyrelsen att bygga en ny fotbollsarena på tomten vid Gamla Ullevi.
Beslutet var att bygga en arena för maximalt 180 miljoner kronor.
I dag har byggkostnaderna stigit med 86 procent till 335 miljoner kronor.
– Det är Higab och alliansklubbarna som diskuterat sig fram till den här lösningen, säger Göran Johansson. Men hade jag känt till det här priset från början hade jag varit tveksam till hela arenabygget.

Trodde det skulle räcka

– Vi utgick ju från arenan i Borås och den kostade 120 miljoner kronor och sen trodde Higab att 180 miljoner kronor skulle räcka, säger Göran Johansson. Klart man reagerar när priset nu är 335 miljoner kronor.
I tidigare artiklar i GT har bland annat kommunalrådet Jan Hallberg (m) varit oerhört kritisk till hela arenaprojektet, som han kallat ”Görans egna lilla projekt”.
– Bygg tak, parkeringsgarage och sälj namnet, sa han bland annat i lördagens GT.

Vet inte mer

– Jag vet inte mer än Jan Hallberg, säger Göran Johansson. Och det har absolut inte varit något hemlighetsmakeri om arenan.
– Jag har fått min information från Anders Hulterström och har inte mer insyn i kommunen än Jan Hallberg, säger Göran Johansson.
Hulterström (s) är stadssekreterare i Göteborg
– Men det blev dyrare för att man byggde slutna hörn och bättre grund för att kunna bygga på tak i framtiden, säger han. Men det är Higabs beslut.
Att sälja den nya arenans namn tror han heller inte på.

Vill se Göteborg i namnet

– Sälj namnet på Nya Ullevi i stället. Det har jag sagt hela tiden. Men se till att också behålla Göteborg i namnet. Vi har ju arbetat hårt för att promota Göteborg i stora idrottsevenemang och det ska vi fortsätta med, säger Göran Johansson.
Att Volvo eventuellt skulle köpa namnet på Nya Ullevi tror han inte.
– Jag har redan frågat Volvo, men de är inte intresserade. Möjligen i så fall Volvo Personvagnar som är mer konsumentinriktade eller kanske SKF, säger Göran Johansson. Men vi får inga hundra miljoner för namnet, säger han.
– Vi kan inte jämföra oss med England. De spelar i en helt annan division. Vi kan aldrig hävda oss mot dem och deras stora arenor.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag