Foto: Wikimedia commons
 Foto: Wikimedia commons

Chili påstods finnas i Twistpåse – var bluff

Publicerad

KUNGSBACKA. En twistpåse skulle ha preparerats med het chili som kunde orsaka både allergiska reaktioner och andningsuppehåll.

Coop Forum i Kungsbacka drog tillbaka alla påsarna och skickade mejl till Hallands nyheter om händelsen undertecknat Coops pressansvarige.

Men allt var bluff.

– Jag har inte skickat något sådant pressmeddelande. Någon har spridit falsk information i Coops namn. Jag kommer nu att kontakta vår säkerhetsavdelning, säger Louise Stephan.

Det var på Hallands Nyheters webbsida som nyheten på tisdagen spreds om att personalen på Coop Forum i Kungsbacka haft ett internt skämt de kallat ”Twisten i Twistpåsen” och att en av påsarna som delas ut till personalen i julgåva var preparerad med mycket stark och farlig chili.

En av dessa påsar påstods av misstag hamnat ute i butiken och Coop fick återkalla alla twistpåsarna, skrev hn.se. Även GT.se var snabbt ute med en artikel där uppgifterna från hn.se återgavs.

GT sökte också butiken för en kommentar, men jourhavande chef meddelade att butikschefen är den ende som uttalar sig om det inträffade och att han inte anträffbar under tisdagen.

"Skapar en oro"

Men allt var alltså en bluff. Coops pressansvariges Louise Stephan säger att ett mejl gått till hn.se, från hennes egen adress.

– Jag ser allvarligt på att man använder Coops varumärke för att sprida falsk information om en av våra butiker. Det är inte bra eftersom det skapar oro hos våra konsumenter oroliga om att det finns något i påsarna som det inte gör, säger Louise Stephan.

Nu har visserligen Coop i Kungsbacka dragit tillbaka de aktuella Twistpåsarna men det har de gjort som en säkerhetsåtgärd när det falska ryktet kom i svang.

– Vi kontaktar nu alla i personalen i den berörda butiken. Vi har hittills pratat med 30-40 personer och ingen känner till att detta skulle ha skett, säger Louise Stephan.

 

Fotnot: I den här artikeln låg den tidigare texten med de felaktiga uppgifterna.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida