Busschauffören André tröstade flickan i flera minuter.Busschauffören André tröstade flickan i flera minuter.
Busschauffören André tröstade flickan i flera minuter.
37-åriga André Grandin hyllas av alla. Foto: Privat37-åriga André Grandin hyllas av alla. Foto: Privat
37-åriga André Grandin hyllas av alla.  Foto: Privat

Chaufför stannade för
att trösta gråtande tjej

Publicerad

"Det kallar jag att vara godhjärtad".

En busschaufför som stannade för att gå ut och trösta en gråtande flicka hyllas rejält. Passageraren Emma Gustafsson, 19, såg alltihop.

– Jag blev väldigt chockad och glad. Jag har aldrig sett någon göra något liknande, säger hon.

Nu berättar busschauffören för första gången om händelsen.

– Om jag ser att någon ligger ner så stannar jag alltid och frågar om jag kan hjälpa till, säger André Grandin.

Nu har busschauffören André och flickan Emilia återförenats. Se mötet här.

En högst ordinär bussresa mellan Vara och Lidköping i fredags blev ett minne för livet för flera av passagerarna. Strax utanför Järpås stannade nämligen chauffören plötsligt bussen och hoppade ut.

– Det hände från ingenstans. Vi förstod ingenting. Men sedan såg vi att han gick fram till en gråtande flicka som satt på vägen. Det var jättegulligt, säger Emma Gustafsson som satt längst fram i bussen.

Hyllas stort i sociala medier

Emma tog fram mobilkameran och förevigade ögonblicket. Bilden lades sedan ut på Twitter där den har delats över 3 000 gånger.

"Busschauffören stannar vid vägen för en ledsen tjej sitter och gråter, det kallar jag att vara godhjärtad!", skrev Gustafsson.

Chauffören stannade hos flickan i flera minuter och passagerarna kunde följa dramat genom fönstren. Efter att ha tröstat den gråtande flickan klev han på bussen utan ett ord och körde vidare.

– Jag blev väldigt chockad och glad. Jag har aldrig sett någon göra något liknande. Han var så himla snäll och det såg ut som att flickan blev gladare under samtalet, säger Gustafsson.

"Gjorde absolut helt rätt"

Oscar Bondesson, operativ chef för region Syd på Nobina, har försökt att hitta busschauffören under hela helgen. Han förklarar att företaget ser väldigt positivt på mannens agerande.

– Det handlar om att vara en del av samhället och visa medmänsklighet. Sedan kommer det alltid finnas personer som klagar på att bussen blev försenad. Det finns alltid folk som är negativa, men han gjorde absolut helt rätt, säger Bondesson, och fortsätter:

– Oftast uppmärksammas vi bara när vi gör något dåligt, men vi har otroligt många hjältar ute i verksamheten.

Busschauffören berättar

Men vem är egentligen busschauffören som alla pratar om? På måndagsförmiddagen visar det sig till slut att han heter André Grandin och är 37 år gammal. För GT/Expressen berättar han att han är närmast chockad över uppståndelsen.

André Grandin.Foto: Privat
– Jag har precis slagit upp Expressen. Jag hade ingen aning om detta eller att någon hade fotograferat det hela. Jag hade flera missade samtal från chefen och tänkte bara "Vad har jag nu hittat på? Nu är jag illa ute", säger Grandin.

"Försökte trösta henne"

37-åringen kom körande när han på långt håll såg den gråtande flickan.

– Jag tänkte att hon säkert hade ramlat så jag hoppade ur bussen. Det visade sig att det vara några andra barn som hade varit elaka mot henne. De hade sagt fula ord och hon var allmänt ledsen så jag frågade om hon bodde i närheten och om det fanns någon hon kunde ringa. Jag försökte trösta henne.

Varför valde du att stanna bussen?

– Det har alltid legat i min natur att hjälpa till när jag ser att någon gråter eller har ont. Om jag ser att någon ligger ner så stannar jag alltid och frågar om jag kan hjälpa till. Det hoppas jag ligger i människans natur.

Vet du mer om händelsen?

Tipsa oss med ett sms på 71717 eller mejla till 71717@gt.se.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag