När Caroline Johansson och hennes pojkvän skulle äta broccolin upptäckte de något vidrigt bland buketterna: två döda larver. Foto: PrivatNär Caroline Johansson och hennes pojkvän skulle äta broccolin upptäckte de något vidrigt bland buketterna: två döda larver. Foto: Privat
När Caroline Johansson och hennes pojkvän skulle äta broccolin upptäckte de något vidrigt bland buketterna: två döda larver. Foto: Privat
Direkt efter upptäckten sprang pojkvännen in på toan för att spy. Foto: PrivatDirekt efter upptäckten sprang pojkvännen in på toan för att spy. Foto: Privat
Direkt efter upptäckten sprang pojkvännen in på toan för att spy. Foto: Privat
"Det var det vidrigaste jag har varit med om", säger Caroline Johansson. Foto: Privat"Det var det vidrigaste jag har varit med om", säger Caroline Johansson. Foto: Privat
"Det var det vidrigaste jag har varit med om", säger Caroline Johansson. Foto: Privat
"Vi hänvisar henne att skicka in en reklamation. Vi vill få in alla klagomål, det ligger i vårt intresse", säger Emelie Ericson, pressansvarig på Ica. Foto: Privat"Vi hänvisar henne att skicka in en reklamation. Vi vill få in alla klagomål, det ligger i vårt intresse", säger Emelie Ericson, pressansvarig på Ica. Foto: Privat
"Vi hänvisar henne att skicka in en reklamation. Vi vill få in alla klagomål, det ligger i vårt intresse", säger Emelie Ericson, pressansvarig på Ica. Foto: Privat

Carolines äckliga fynd i broccolin från Ica

Publicerad

När Caroline Johansson, 31, serverade maten såg hon hur hennes pojkvän sprang från bordet för att spy.

Det gömde sig nämligen två larver bland broccolin från Ica.

– Det var det vidrigaste jag har varit med om, säger hon.

Paret från Lysekil fick minst sagt en chock när de skulle äta lunch tillsammans. Vid sidan av maten låg kokad broccoli – med en hemlig ingrediens: Larver.

Två larver, en svart och en vit, gömde sig bland broccolibuketterna som Caroline Johansson hade köpt frysta på Ica.

– Först trodde jag bara att det var en. Men när jag kollade igenom såg jag en till. Och då hade min kille ätit två broccoliklasar. Det var det vidrigaste jag har varit med om. De var inte små liksom, säger hon.

Pojkvännen sprang i väg och spydde

Båda larverna var större än tumnaglar och låg där på tallriken, mitt bland broccolin som i övrigt såg fin och fräsch ut.

Hennes pojkvän har fortfarande inte återhämtat sig.

– Han sa "fy fan vad äckligt" och sprang in på toan. Han kräktes. Nu är han otroligt äcklad.

Efter skräckupplevelsen har paret bestämt sig för att inte köpa broccoli av märket Ica Basic igen.

– Aldrig. Fy, vad äckligt.

Ica: "Olyckligt"

Direkt efter den halvuppätna måltiden ringde Caroline Johansson till Ica Supermarket i Lysekil för att få prata med butikschefen Magnus Plith, men fick inget svar.

När Expressen når butikschefen är han fåordig om händelsen.

– Jag har inga kommentarer till det egentligen. Du får vända dig till de som har ansvar över det, säger han.

Har något sådant hänt tidigare med era produkter?

– Jag har aldrig hört talas om det överhuvudtaget. Vi köper frysta produkter och förlitar oss på märket. Vi har ingen möjlighet att göra kontroller på livsmedlet som är förpackat och fryst, säger han och fortsätter:

– Det är olyckligt att det händer. Hur produkten har fått larver i sig har jag inga kommentarer om eller kunskap kring.

Emelie Ericson, pressansvarig på Ica, vill inte uttala sig om ärendet förrän en intern utredning är genomförd. Men hon säger att det är viktigt att kunden reklamerar produkten för att de ska kunna utreda vad som har hänt.

– Vi hänvisar henne att skicka in en reklamation. Vi vill få in alla klagomål, det ligger i vårt intresse, säger hon.

Följ GT på Facebook och Twitter för de senaste västsvenska nyheterna.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag