Caroline af Ugglas tavla, till höger, säljs för att bidra till arbetet mot trafficking.
Caroline af Ugglas tavla, till höger, säljs för att bidra till arbetet mot trafficking.

Caroline af Ugglas tar kamp mot trafficking

Publicerad

Caroline af Ugglas hjälper till i kampen mot människohandel.

Artisten har bidragit med en tavla som säljs i begränsad upplaga till förmån för en ny kampanj.

- Förhoppningsvis finns det fler som känner som jag, och gillar tavlan, köper den och därigenom stöder arbetet mot trafficking, säger Caroline af Ugglas.

Nu startar Business against trafficking. En kampanj med två syften:

 Att sprida kunskap.…

 Att samla in pengar till arbetet mot trafficking i Europa.

– Business against trafficking ger företag möjlighet att öka kunskapen kring människohandel och ger förslag på hur de kan hjälpa till att förebygga trafficking. En åtgärd företagen kan göra är till exempel att införa etiska riktlinjer som stöd för personalen, säger Malin Roux, grundare av RealStars.

Tavlor i begränsad upplaga

Kampanjen är ett samarbete mellan Göteborgsbaserade RealStars, Marknadscheferna och artisten och konstnären Caroline af Ugglas.

Till förmån för kampanjen har Caroline af Ugglas tagit fram en begränsad upplaga tavlor. Målet är att sälja 200 ex och på så sätt kunna få in pengar som kan användas i arbetet mot trafficking.

"Stöder många saker"

– Jag stöder många saker. Jag tycker att man har som plikt att göra det om man kan, att stödja människor som har det svårt och far illa. Förhoppningsvis finns det fler som känner som jag, och gillar tavlan, köper den och därigenom stöder arbetet mot trafficking, säger Caroline af Ugglas i ett pressutskick.

Förhoppningen är att företag ska vilja köpa tavlorna som kostar 3 900 kronor styck.

Johan Sköld
Johan Sköld

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER