Jan von Eichwald, busschaufför i Göteborg sedan 26 år tillbaka, skrev ett Facebook-inlägg, riktat till sina kolleger, med budskapet att inte vara så nitiska. Foto: PRIVAT BILD
Jan von Eichwald, busschaufför i Göteborg sedan 26 år tillbaka, skrev ett Facebook-inlägg, riktat till sina kolleger, med budskapet att inte vara så nitiska. Foto: PRIVAT BILD
Tidigare var Jan själv väldigt samvetsgrann när det gällde visering, och kontrollerade passagerarnas färdbevis nitiskt. Men det gör han inte längre. Foto: PRIVAT BILD
Tidigare var Jan själv väldigt samvetsgrann när det gällde visering, och kontrollerade passagerarnas färdbevis nitiskt. Men det gör han inte längre.  Foto: PRIVAT BILD

Busschaufförens ilska: "Sluta vara så nitiska"

Publicerad

"Snälla för er egen skull – SLUTA VARA SÅ NITISKA!!" Så skriver Jan von Eichwald, busschaufför sedan 26 år tillbaka, i ett Facebook-inlägg, riktat till sina kolleger.

Anledningen är GT:s uppmärksammade artikel om Natalie, som nekades att åka med nattbussen hem när hennes telefon dog och hon inte kunde visa upp sin sms-biljett.

– Vårt jobb är ta hand om våra kunder – inte att vara biljettpoliser, säger busschauffören.

Natalie Cregård, 28, var på väg hem till Landvetter från en kväll på stan, men kom inte längre än till Mölnlycke. När Natalie inte kunde visa upp sin sms-biljett, eftersom hennes mobil dött, lät inte busschauffören henne åka med. Istället fick hon gå hemåt – en promenad på en timme, klockan fyra på natten längs en oupplyst landsväg.

– Jag tycker att han ska skämmas. Det hade kunnat vara hans egen dotter det handlade om, säger Natalie.

Jan von Eichwald, busschaufför i Göteborg sedan 26 år tillbaka, läste artikeln om Natalie och blev bekymrad. Så bekymrad att han bestämde sig för att skriva ett Facebook-inlägg, riktat till sina kolleger, med budskapet att inte vara så nitiska.

Har gett upp

– Man kan tycka att en vuxen människa ska kunna se till att ha sin mobil laddad, eller köpa en biljett direkt av föraren. Men det spelar egentligen ingen roll. Vårt jobb är att ta hand om våra kunder – inte att vara biljettpoliser.

Tidigare var Jan själv väldigt samvetsgrann när det gällde visering, och kontrollerade passagerarnas färdbevis nitiskt. Men det gör han inte längre. I sitt Facebook-inlägg skriver busschauffören:

"Jag har gett upp! Mycket lugnare, skönare, tryggare på jobbet när kontrollanter sköter kontrollen och jag endast hjälper kunder som vill ha hjälp."

– När man är ny på jobbet får man ju ofta lära sig att vara samvetsgrann. Men sen lär man sig att inte ta konflikten. Vi ska inte bråka.

Plats för mänsklighet

Natalie säger sig ha en mobilräkning som bevisar att hon verkligen hade en biljett. Men även om hon hade varit en fuskåkare, så borde busschauffören ha agerat annorlunda, anser Jan.

Han understryker att busschauffören som inte lät Natalie åka med, visserligen inte gjorde något fel – han följde reglementet till punkt och pricka. Men att göra rätt är inte alltid det rätta:

– Vi ska inte lämna kvar en ensam kvinna kvar ute i skogen, mitt i natten. Det ser aldrig bra ut, och det skapar bara onödiga konflikter. Vi måste ha plats för mänsklighet i branschen. Det är passagerarnas ansvar att ha biljett, men det är inte vårt ansvar att kontrollera att de har det. Det ska vi lämna till kontrollanterna, slår Jan fast.

Jens Andersson
Jens Andersson

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida