I somras kraschade en lyxbil värd 1,4 miljoner på E6 utanför Kareby. Bilen hade två rånare kommit över en timme tidigare i Uddevalla. Foto: Martin Pettersson
I somras kraschade en lyxbil värd 1,4 miljoner på E6 utanför Kareby. Bilen hade två rånare kommit över en timme tidigare i Uddevalla. Foto: Martin Pettersson
Vägpirater begår varje sommar brott på E6. De stoppar människor längsmed vägen. Ibland går det så långt så att bilisterna misshandlas. Foto: Thomas Friström
Vägpirater begår varje sommar brott på E6. De stoppar människor längsmed vägen. Ibland går det så långt så att bilisterna misshandlas. Foto: Thomas Friström
E6:an är en 490 kilometer lång motorväg – där brott av alla dess slag begås. Foto: Robin Aron
E6:an är en 490 kilometer lång motorväg – där brott av alla dess slag begås. Foto: Robin Aron
Tullstationen vid den norska gränsen ligger i Svinesund. Narkotika, alkohol – och till och med nallebjörnar har man beslagtagit där. Foto: Henrik Jansson
Tullstationen vid den norska gränsen ligger i Svinesund. Narkotika, alkohol – och till och med nallebjörnar har man beslagtagit där. Foto: Henrik Jansson
Många vägpirater håller till runt E6:an under sommaren. Foto: Robin Aron
Många vägpirater håller till runt E6:an under sommaren. Foto: Robin Aron
Håkan Carlsson, tillförordnad chef på polisens nationella transportsäkerhetsgrupp, säger att det blir fler och fler dieselstöder på E6. Foto: Polisen
Håkan Carlsson, tillförordnad chef på polisens nationella transportsäkerhetsgrupp, säger att det blir fler och fler dieselstöder på E6. Foto: Polisen

Brottsplats E6: "En kriminell pulsåder"

Publicerad

Vägpirater, smugglare och drograttfyllerister.

Svenska myndigheter samarbetar för att komma åt dem – men med en 49 mil lång sträcka att bevaka är kriminaliteten omöjlig att stoppa.

Det handlar om brottsplats E6.

– E6:an är verkligen en kriminell pulsåder, säger Gürsu Öncü, gruppchef på Tullverket i Helsingborg.

Den löper från Trelleborg i söder till Strömstad vid den norska gränsen. Den binder samman de tre stora nordiska länderna. Och den är en 490 kilometer lång motorväg – där brott av alla dess slag begås.

– Det är en av de större brottsplatserna vi har i Sverige, säger Gürsu Öncü, gruppchefen på Tullverket i Helsingborg.

För att upptäcka brotten i E6-land krävs en tät samverkan. I våras genomförde sju olika myndigheter i Skåne och Halland "Operation Total" – där över 1 300 fordon kontrollerades och 15 personer greps under bara några timmar.

Gürsu Öncü var insatsledare för operationen.

– Vi genomförde en total kontroll på en begränsad regional area. Vi har genomfört två större operationer i år och båda gångerna har varit väldigt lyckade, säger Gürsu Öncü.

Uppseendeväckande resultat

Med vid "Operation Total" var också Krister Adolfsson, poliskommissarie i Halmstad. Hallandspolisen har under året genomfört elva större insatser på E6:an i länet – resultatet är uppseendeväckande.

Man har delat ut 165 ordningsbotar, tagit hand om vapen och sprit – och noterat 39 drograttfyllor.

– Det vanligaste brottet är att det skrivs någon form av ordningsbot. Vi hittar ingenting i bilen, men konstaterar att den är oskattad och så får de böter för det. Men bortsett det är det vanligaste brottet narkotikabrott för eget bruk, säger Krister Adolfsson.

Att folk har narkotika med sig i bilen?

– Att de är påverkade av narkotika. Det är inte tillåtet, även om man är passagerare. Drograttfylleri är förskräckligt vanligt. Det är oroväckande vanligt.

Oroväckande vanligt, till och med?

– Ja, tittar man på kontrollerna så har vi fyra alkoholrattfyllerier under motsvarande period. Drograttfylleri är oerhört mycket vanligare. Drograttfylleri kan vara svårare att upptäcka då de inte alltid är självlysande, som att bilisterna vinglar från sida till sida.

"Ligger rakt upp och ner"

Att bilisterna använder sig av och har droger liggandes helt öppet i fordonen är något som också Gürsu Öncü reagerar över.

– Det jag tycker är mest uppseendeväckande är att man transporterar narkotika inne i landet. Det ligger rakt upp och ner, i en påse. Det kan jag bli förvånad över. De som smugglar in varorna gömmer det rätt så bra, det göms i tanken och överallt, säger han och fortsätter:

– Men när man kommit in i landet och ska från Malmö eller Göteborg, då göms det inte. Då ligger det där.

Också stölder är brott som är vanligt förekommande på E6. Från stillastående lastbilar stjäls allt möjligt – från dambindor och barnvagnsdelar till hundratals liter bränsle.

Problemet är växande

Just dieselstölder är någonting som blivit vanligare och vanligare intill motorvägen enligt Håkan Carlsson, tillförordnad chef på polisens nationella tranportsäkerhetsgrupp.

– Det har varit väldigt många dieselstölder vid E6, slår han fast.

Förutom från lastbilar är det främst entreprenadmaskiner, som lämnas kvar vid vägarbeten över natten, som blir av med sin diesel.

– Brotten sker vid de större städerna och en hel del i anslutning till rastplatserna. Det finns en ansamling vid Göteborg, i Halland är det vid Kungsbacka, Falkenberg och Halmstad och i Skåne runt Helsingborg och Malmö, säger Håkan Carlsson.

Sker det också rena fordonsstölder?

– Det är ett växande problem i hela Europa att det stjäls entreprenadmaskiner. Det finns kriminella nätverk som sysslar med det.

"Ska göra det osäkert"

Från såväl polisens som tullens sida bedyrar man att arbetet mot brottsligheten på E6 kommer fortsätta.

Men man är samtidigt väl medvetna om att det även i framtiden blir svårt att få kontroll på den kriminella verksamhet som bedrivs på det som de själva beskriver som "en kriminell pulsålder".

– E6:an är verkligen en kriminell pulsåder. Vi har kört väldigt stora operationer, men det avskräcker inte dem från att genomföra brottsliga handlingar. Samtidigt måste vi leva i tron att vi kan få bukt på det. Vi kan bli ännu mer offensiva och ha ett ännu bättre samarbete på E6, säger Gürsu Öncü.

Krister Adolfsson:

– Det är definitivt ett oroväckande konstaterande att det ser ut så här. Det vi ska göra inom polisen är att se till så att E6 inte blir en säker transitled för kriminell verksamhet. Våra kontroller ska göra det osäkert för de kriminella.

Jonathan Berntsson
Jonathan Berntsson

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida