Brandbilar räddade turister – promenerade på motorvägen

Publicerad

Ett antal turister blev strandsatta på E4. Då började de promenera på motorvägen.

Räddningstjänsten i ryckte då ut med en brandbil och plockade upp turisterna.

– De var sex stycken. Vi lyckades pressa in i allihop i brandbilen, berättar Kenneth Hermansson, inre befäl vid räddningstjänsten i Jönköping.

Det var under söndagskvällen som larmen kom in till SOS vilket Jönköpings-Posten var först med att berätta. Polisen hade ingen bil i närheten så då kontaktade man kollegerna på räddningstjänsten där Hermansson är inre befäl

– Jag hade en bil i närheten av Gränna. De var på väg mot Jönköping men jag bad dem vända vid närmaste avfart, sätta på blåljusen och leta rätt på personerna.

"Vilse i djungeln"

Och brandbilen stötte snart på fotgängarna som visade sig vara utländska turister. De hade varit ute på skogpromenad och "gått vilse i djungeln".

— Det var sex personer när vi kom till platsen. Det var turister som sa att de hade tittat på Google Maps för att hitta närmaste vägen till Gränna och traskade rakt ut på morvägen, säger Kenneth Hermansson, inre befäl vid räddningstjänsten i Jönköping.

Stor taxi...

Detta efter att ha klättrat över viltstaketet...

Sen fick ni "agera taxi" för dem?

– Haha, ja. Det var ju rent livsfarligt att gå där. Klockan var nästan halv åtta och det började skymma. Vi pressade in dem i brandbilen och körde till närmaste avfart. Dit kom polisen som förklarade för dem att i Sverige går man inte på motorvägar, haha.

– Sen fick de ta bussen in till Gränna där de bor, avslutar Hermansson.

Relaterade ämnen
Björn Lindsten
Björn Lindsten

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER