Endast en person fanns i personalen när bråket bröt ut. Foto: Mikael BerglundEndast en person fanns i personalen när bråket bröt ut. Foto: Mikael Berglund
Endast en person fanns i personalen när bråket bröt ut. Foto: Mikael Berglund
Det aktuella boendet drivs av Bert Karlssons bolag Jokarjo AB. Foto: Anna SvanbergDet aktuella boendet drivs av Bert Karlssons bolag Jokarjo AB. Foto: Anna Svanberg
Det aktuella boendet drivs av Bert Karlssons bolag Jokarjo AB. Foto: Anna Svanberg

Bråk på asylboende – två omhändertagna

Publicerad

Strax före klockan 20 utbröt ett storbråk på ett av Bert Karlssons flyktingboenden i Stenungsund. Omkring 20 personer var inblandade i bråket.

Polis, ambulans och väktare kallades till platsen.

Det fanns bara en person i personalen på plats när bråket utbröt, enligt polisen.

– Två personer är omhändertagna, säger Stefan Gustafsson, polisen presstalesperson för Västra Götaland.

Enligt det första larmet till polisen uppgavs ett par personer vara skadade. När polis och ambulans kom fram pekade ett vittne ut två personer som drivande i bråket.

Två personer är lindrigt skadade. En av dem har fått ett mindre skärsår, men behöver inte ambulans. Det fanns bara en person i personalen på plats när bråket utbröt, enligt polisen.

Bert Karlsson: "Vi kan inte göra mer"

Det aktuella boendet drivs av Bert Karlssons bolag Jokarjo AB.

– På nattjouren har vi inte mer än en personal. Vi har inte krav på oss att ens ha en. Vi kan inte göra mer. Vi kan bara hålla oss undan och kalla på polis, säger Karlsson.

Han tillägger:

– Det här inte ett HVB-hem, det är ett asylboende, då finns det inga sådana krav över huvudtaget. Vi har bara nattjour och det är för brandens skull i stort sett.

Oklara omständigheter gjorde att ingen kunde gripas, men två personer omhändertogs för berusning. Polisen har även upprättat en anmälan om misshandel.

"De gör ingenting"

För mindre än två veckor sedan utbröt ett storbråk på Bert Karlssons flyktingboende på Orust. Mellan femton och tjugo personer var inblandade i bråket där det förekom tillhyggen. Personalen låste in sig i restaurangdelen och larmade polis och väktare.

– Det är överallt i hela Sverige. Varenda anläggning har problem i dag, sa Bert Karlsson då.

– Vi anmäler till polisen men de gör ingenting förrän personerna gjort något. Migrationsverket kan inte göra någonting innan. Vi kan väl inte ha en vakt åt varje person som går där?

Jens Andersson
Jens Andersson
Gustav Sandström
Gustav Sandström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag