Annika Lundmark och Mohammad Kaffaehpour bor och har verksamhet i närheten där John Lindholm blev påkörd av spårvagnen i lördags. "Det är förvillande att det ser ut som att vagnen följer spåret utmed gräset. Men vissa vagnar går rakt fram", säger Annika Lundmark. Foto: Anna-Karin Nilsson
Annika Lundmark och Mohammad Kaffaehpour bor och har verksamhet i närheten där John Lindholm blev påkörd av spårvagnen i lördags. "Det är förvillande att det ser ut som att vagnen följer spåret utmed gräset. Men vissa vagnar går rakt fram", säger Annika Lundmark. Foto: Anna-Karin Nilsson

Boende rasar efter olyckan

Publicerad
Uppdaterad
GÖTEBORG. Efter dödsolyckan då John "Mudd-John" Lindholm, 56, blev påkörd av en spårvagn, rasar de boende i området över den farliga övergången på Stigbergsliden.
- Jag hörde smällen. Det är inte första gången det händer olyckor här, säger Annika Lundmark.
Det finns inga stoppljus, enbart ljudmarkeringar med en varnande blinkande signal vid övergången. Annika Lundmark anser att det är otydligt markerat och att det vore bra med en stoppbåge för cyklister och fotgängare.
- Det är många som bara kör rakt ut och tror att de har företräde, säger hon.
I augusti 2003 hände en allvarlig olycka på exakt samma övergång. Cyklisten klarade sig då med allvarliga skador. För drygt fem år sedan omkom också en medelålders kvinna lite längre ner i backen.
Susanne Andersson är säkerhetsansvarig på trafikkontoret, som planerar spårområdena.
- Det är ett utsatt läge med den branta Stigbergsliden. Det har hänt olika typer av olyckor där, framför allt cykelolyckor, berättar hon.
- Spårvagnen måste ha fart för att komma uppför backen, och får fart nerför, fortsätter hon.

Väntar på en smäll

Annastacia Lundahl, 25, har bott i huset vid övergången sedan hon föddes. Hon berättar att varje gång det plingar i varningsstolparna så väntar hon på en smäll.
- Det är ofta bilar smäller med vagnen, säger hon.
Hon anser även att det blivit värre med olyckor sedan spårvägen flyttades närmare gångbanan.

Dödsolyckan utreds

Göteborgs spårvägar utreder nu lördagens olycka med trafikkontoret, berättar Christer Lundberg på trafiksäkerhetsstaben på Göteborgs spårvägar.
- Vi får se vad den kommer fram till men enligt mig har utformningen av övergången i sig troligen inte gjort mycket för händelsen, säger han.
Louise Winberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER