Inga barnbehåar i butikerna, men GT:s reporter får tipset att köpa en behå i den minsta storleken till en nioåring.
Inga barnbehåar i butikerna, men GT:s reporter får tipset att köpa en behå i den minsta storleken till en nioåring.

Behå-upproret sprider sig: "Det är helt sjukt"

Publicerad

"Nu bränner vi alla behåar för barn!"

Behå-upproret, som Frida Boisen skrev om, har spritt sig som en löpeld bland sociala medier.

Samtidigt står underkläderstoppar för nästan en fjärdedel av Lindex försäljning av underkläder till barn enligt Kaisa Lyckdal, pressansvarig.
– Den produktgruppen har vi haft över fem år och den är väldigt populär, säger hon.

"Det bubblar inom mig. Och jag manar till aktion: Nu bränner vi alla behåar för barn! Sluta sexualisera våra åttaåringar!" skrev GT:s chefredaktör Frida Boisen i en uppmärksammad krönika om att unga flickor använder behå och sminkar sig.

Och reaktionerna lät inte vänta på sig. Mejl har strömmat in till redaktionen och kommentarer har raddats upp på Twitter och Facebook.

"Klokt av Frida Boisen om skönhetshets för unga flickor" skrev EU-minister Birgitta Ohlsson till exempel på Twitter. Färjestadsikonen Sanny Lindström hakade också på.

"Är det den här världen som våra barn kommer att möta? Det är ju helt sjukt vad vi skapat!" skrev han på Twitter.

Också schlagerartisten Richard Herrey gav sig in i diskussionen.

"Snälla låt era flickor få vara barn så länge som möjligt. Frida Boisen skriver bra", skrev han.

"Väldigt populär"

Hos Lindex står underkläderstoppar för en femtedel av klädkedjans försäljning av underkläder på storlek 122-170.

– Den produktgruppen har vi haft över fem år och den är väldigt populär, säger Kaisa Lyckdal, pressansvarig till GT.

Samtidigt fortsätter behå-upproret att skapa starka känslor på sociala medier.
Och bland folk på stan är reaktionen densamma.

Många läsare upprörda

Att barn går med behå har upprört många läsare. Men på de stora butikskedjorna säger alla att de inte säljer behåar för barn.

– Vi har inte behåar för barn. Mer detaljer om storlekar kan du få på måndag men vi säljer inte behåar för barn, det är det enkla svaret på din fråga, säger Håcan Andersson vid Hennes och Mauritz pressjour.
Samma svar kommer från Kappahls informationschef Charlotte Högberg.

– Kappahl säljer inga behåar för barn. Det finns många olika storlekar på alla våra kläder. Det finns stora och små kvinnor och stora och små män och stora och små barn. Men i vårt barnsortiment finns inga behåar, säger hon.

På Lindex är det samma sak. De säljer inga behåar för barn. Däremot står underkläderstoppar för nästan en fjärdedel av butikskedjans försäljning av underkläder till barn enligt Kaisa Lyckdal, pressansvarig vid Lindex.

– Den produktgruppen har vi haft över fem år och den är väldigt populär, säger Kaisa Lyckdal.

"Många olika önskemål"

Ni ser inget problem i att det kan medföra en tidig utseendefixering för unga tjejer?

– Nej, vi har en bred kundgrupp och många olika önskemål. En del vill linnen, andra t-shirt, vissa vill ha topp och någon vill inte ha något. Vi lägger ingen värdering i det - det är kunderna själva som får välja vad de vill ha.

Hänvisas till barnavdelningen

När GT besöker en av Lindex butiker finns det heller inga behåar "för barn" på barnavdelningen. Men när vi frågar efter en behå till en nioåring blir vi hänvisade av expediten till vuxenavdelningen.

– Det är väldigt populärt att köpa den minsta storleken 65 AA, säger expediten till GT:s reporter.

Det är en rosa bh med spets och skumgummifyllning som är så liten att man knappt kan tro att den säljs på vuxenavdelningen.

– Fruktansvärt och idiotiskt, sådana borde inte få finnas. Jag har sett bilder på sexiga och utmanade underkläder för barn jag tycker att det både är hemskt och fel.

Det finns redan så mycket vuxenprylar för barn - smink och märkeskläder - och det är lika fel det, säger Elisabeth Lindberg, som blir mycket upprörd när GT visar upp behån som expediten rekommenderade.

Dottern Mimi Rudelius, som snart ska fylla nio, berättar att hon vet jämnåriga som har behå på sig. Men själv önskar hon sig inte det i present och rynkar i stället på näsan åt bara tanken.

– Tack och lov har inte frågan kommit upp ännu, men Mimi hade i alla fall inte fått det, säger mamma Elisabeth Lindberg bestämt, barn ska få vara barn så länge det går.

Johan Sköld
Johan Sköld

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida