På Swedbank räckte det med att höra mejlets ämnesrad för att kunna konstatera att det var en bluff. Foto: Lasse SvenssonPå Swedbank räckte det med att höra mejlets ämnesrad för att kunna konstatera att det var en bluff. Foto: Lasse Svensson
På Swedbank räckte det med att höra mejlets ämnesrad för att kunna konstatera att det var en bluff. Foto: Lasse Svensson
Simon Pettersson reagerade på att mejlet såg mer trovärdigt ut än tidigare bluffmejl han fått. Foto: SkärmdumpSimon Pettersson reagerade på att mejlet såg mer trovärdigt ut än tidigare bluffmejl han fått. Foto: Skärmdump
Simon Pettersson reagerade på att mejlet såg mer trovärdigt ut än tidigare bluffmejl han fått. Foto: Skärmdump
"Det är sorgligt om det är så att någon fortfarande går på de här bedrägeriförsöken", säger polisens presstalesman Christer Fuxborg. Foto: Polisen"Det är sorgligt om det är så att någon fortfarande går på de här bedrägeriförsöken", säger polisens presstalesman Christer Fuxborg. Foto: Polisen
"Det är sorgligt om det är så att någon fortfarande går på de här bedrägeriförsöken", säger polisens presstalesman Christer Fuxborg.  Foto: Polisen

Bedragarna hotar frysa ditt bankonto

Publicerad

Ditt bankkonto har blivit fryst och du måste bekräfta dina kontouppgifter inom 48 timmar – det är premissen för det senaste i raden av bluffmejl som skickas under falsk Swedbank-flagg.

Simon Pettersson, 17, är en av dem som utsatts för bedrägeriförsöket.

– Jag vill uppmärksamma det så att ingen annan råkar illa ut, säger han.

"Detta är ett automatiskt meddelande av systemet så att du vet att du måste bekräfta ditt konto inom 48 timmar. Ditt konto har frysts tillfälligt för att skydda den."

Så inleds det senaste i raden av bluffmejl som ger sken av att komma från Swedbank och Sparbankerna. Simon Pettersson från Lysekil är en av dem som utsatts för bedrägeriförsöket. Han reagerade på att mejlets layout är mycket lik den som Swedbank brukar använda sig av.

– Jag har ju fått många liknande mejl tidigare, men då har man ju tydligt kunnat se att det rört sig om fejkmejl. Det här ser mycket mer trovärdigt ut, säger Simon.

"Äldre i riskzonen"

Själv drog han ändå snabbt slutsatsen att det rörde sig om en bluff, men vill ändå att saken ska uppmärksammas.

– Just med tanke på att det såg så trovärdigt ut så tänker jag att äldre människor som kanske inte har samma koll ligger i riskzonen att bli lurade, säger han.

Claes Warrén är presskontakt på Swedbank, han behöver bara ta del av mejlets informationsrad innan han kan konstatera att det rör sig om en bluff.

– Det är absolut falskt. Varken vi eller några banker överhuvudtaget ber om den typen av uppgifter via mejl.

Cirkulerar frekvent

Han tror sig inte ha stött på det aktuella bluffmejlet, men säger att det finns flera i omlopp.

– Det cirkulerar ju ganska frekvent, en del är välgjorda och en del är mindre välgjorda. Det viktigaste är att aldrig klicka på länkar, öppna dokument eller lämna ifrån sig några uppgifter. Det man kan göra om man får ett sådant här mejl är att vidarebefordra det till vår säkerhetsavdelning. Då kan de se till att spärra de som ligger bakom.

Christer Fuxborg, polisens presstalesman i Region Väst, skriver under på Claes Warréns tips.

– Som bankerna själv säger, de skickar ju aldrig någonsin ut den här typen av ärenden via mejl och ber att kunderna ska göra det ena eller det andra, säger han och fortsätter:

– Klicka inte på någonting och fyll inte i någonting. Det kan leda till att det sprids virus eller liknande i datorn. Dubbelkolla med din bank för säkerhets skull om du vill det och radera sedan mejlet.

"Sorgligt"

Christer Fuxborg tycker att det är beklagligt att vågen av mejlbedrägerier tyck vara aldrig sinande.

– Det är sorgligt om det är så att någon fortfarande går på de här bedrägeriförsöken. Med den upplysning som finns i dag så hade man hoppats att det inte längre ska löna sig för bedragarna att försöka ens en gång, säger han.

Sanna Wikström
Sanna Wikström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag