Bäst och sämst på hjärtvård

Publicerad
Uppdaterad
GÖTEBORG. Sticker det i vänsterarmen och du tror att en hjärtattack ligger nära till hands?
Se då till att befinna dig i Borås och inte i Mölndal.
I Västsverige ligger dödligheten under de första 30 dagarna efter en hjärtinfarkt på över fem procent, vilket är högst i landet.
Mölndals sjukhus och Uddevalla sjukhus placerar sig dessutom i skamvrån på Hjärt Lungfondens kvalitetsindex. De rankas bland landets fem sämsta.
- Det här är ju inget vetenskapligt register och det innebär att det inte alltid är säkra data. Det är ett arbetsregister där man fyller i uppgifter lite efterhand och vi har tidigare kunnat se en hel del tokigheter i registret som inte har funnits i verkligheten, säger Martin Risenfors, överläkare och kardiolog vid Mölndals sjukhus till TT.

"Fel att poängsätta"

Han tycker det är fel att poängsätta och jämföra sjukhus utifrån registerdata som Hjärt-Lungfonden har gjort.
- Hade vi legat högre hade det nästan varit läge att anmäla, för det fanns klara medicinska orsaker till att vi inte skulle ligga högre. Vi hade en hög andel gamla patienter med hög blödningsrisk, säger Martin Risenfors.
På Uddevalla sjukhus förklaras katastrofsiffran med en flytt av kardiologpatienterna till NÄL, i Trollhättan.
- Vi förändrade vår hjärtvård i november 2008 och flyttade den till NÄL så förutsättningarna att klättra i listan har förbättrats avsevärt, säger presschefen Vivian Komstadius.
Längst upp av de västsvenska sjukhusen ligger Borås. Där har ett medvetet arbete med att klättra på listan förts sedan 2002.

Såg över sina resultat

- Då såg vi över våra resultat och var inte nöjda. Vi skapade ett datasystem som stöder arbetet med patienterna. Personalen matar in tidigare patientuppgifter och annan information i ett formulär och påminns sedan om rekommenderade behandlingar vilket fungerar väldigt väl, säger Hans Tygesen, läkarchef hjärtsektionen på Södra Älvsborgs sjukhus i Borås.
Markus Hankins
Markus Hankins

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag