Under tisdagen meddelades att Göteborg city airport lägger ner sin verksamhet för tung flygtrafik vilket innefattar passagerartrafik. Foto: Jan WiridenUnder tisdagen meddelades att Göteborg city airport lägger ner sin verksamhet för tung flygtrafik vilket innefattar passagerartrafik. Foto: Jan Wiriden
Under tisdagen meddelades att Göteborg city airport lägger ner sin verksamhet för tung flygtrafik vilket innefattar passagerartrafik.  Foto: Jan Wiriden
Vid ett möte med flygplatsens personal på tisdagsförmiddagen fick de information om att de inom kort kommer tvingas söka andra arbeten. Foto: Jonas TobinVid ett möte med flygplatsens personal på tisdagsförmiddagen fick de information om att de inom kort kommer tvingas söka andra arbeten. Foto: Jonas Tobin
Vid ett möte med flygplatsens personal på tisdagsförmiddagen fick de information om att de inom kort kommer tvingas söka andra arbeten. Foto: Jonas Tobin

Avslöjar: Göteborg city airport lägger ner

Publicerad

GÖTEBORG. GT kan i dag avslöja att Göteborg city airport lägger ner.

Nyheten presenterades för de 89 anställda på ett personalmöte på tisdagen.

– Jag har inget jobb kvar för att flygplatsen ska läggas ner i sin nuvarande form, säger en flygplatsanställd till GT.

Swedavia, som äger Göteborg city airport i Säve på Hisingen, tillsammans med Göteborgs stad och Volvo höll vid 13.30 presskonferens på flygplatsen – där nedläggningsbeskedet bekräftades.

Enligt anställda på flygplatsen som GT haft kontakt med informerades personalen under tisdagförmiddagen om att de inom kort är arbetslösa. Flygplatsen på Hisingen läggs ner.

Tunga trafiken drabbas

Svensk pilotutbildning har sin verksamhet på Säve flyplats. De fick ett mejl vid 13.00-tiden om att tung flygtrafik kommer att upphöra på Göteborg city airport.

– Det stod att man tagit ett beslut att stoppa den tunga luftfarten på Säve. Vår utbildning ska dock inte påverkas av beslutet, säger Roland Winsell, verksamhetsansvarig på pilotutbildningen.

Den 28 november 2014 stoppades alla tyngre flygplan, passagerarplan från Ryanair, Wizz Air, Sparrow och Gotlandsflyg på Säve flygplats, Göteborg city airport. Detta på grund av oroväckande mätvärden när taxibanans bärighet mättes under hösten – varpå flygplatsledningen inte vågade låta tunga plan landa. Denna lösning var tänkt att vara provisorisk, fram till slutet av januari 2015 när Ryanair med flera skulle återvända till Göteborg city airport – men så blir nu alltså inte fallet.

Besked vid personalmöte

Reparationen av taxibanan på Göteborg city airport skulle kosta en smärre förmögenhet – så ägarnas vilja att sälja flygplatsen har gått i stöpet. Vid ett möte med flygplatsens personal på tisdagsförmiddagen fick de information om att de inom kort kommer tvingas söka andra arbeten.

– De hade personalmöte och då fick de beskedet att det kostar för mycket och att det inte är värt de investeringar som måste till för att rädda flygplatsen. Personalen har fått information om att de är tillbaka på ruta ett, att ägarna inte kan sälja flygplatsen med tanke på kostnaderna som krävs för att reparera, säger en person med insyn i personalmötet.

"De lägger ner"

Beskedet från flygplatsens chefer var entydigt.

– De har sagt att de lägger ner. Vi måste leta nytt jobb, säger en i personalen.

Det senaste decenniet har lågprisbolag dominerat trafiken på Säves flygplats och de flesta avgångar har gått i Ryanairs regi. Den trafiken läggs nu ner helt och sannolikt får de lågprisbolag som vill ha trafik från och till Göteborg i stället flyga från Landvetter.

Swedavia, tidigare luftfartsverket, har köpt loss samtliga aktier i ägarbolaget som äger Göteborgs city airport. Därmed köper man loss Göteborgs stad och Volvo från delägarskapen av flygplatsen. I vilken form som verksamhet ska finnas kvar på flygplatsen efter nedläggningen av den kommersiella trafiken är ännu oklar.

Karl Wistrand, vice vd Swedavia.Foto: Anders Ylander

Bekräftas på presskonferens

På presskonferensen vid 13.30 bekräftade Swedavia nedläggningen:

– Vi kommer successivt att avveckla flygplatsen. Vi kommer att varsla alla anställda, det är 89 årsanställda, sa Karl Wistrand, vice vd på Swedavia.

Årligen flyger 855 000 passagerare till och från Göteborg city airport. Men nu kommer den trafiken få dirigeras om till andra flygplatser – för att reparationskostnaderna för flygplatsen blivit för höga att hantera.

– Uppskattningen är att det skulle kosta uppemot en kvarts miljard att reparera banorna, sa Karl Wistrand.

Gustaf Nilsson
Gustaf Nilsson
Amanda Redin
Amanda Redin

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag