Två bussar åkte ifrån mannen inom loppet av 30 sekunder. Där hade den här historien slutat - om det inte vore för farmorn Anita Karlsson, 63.
Två bussar åkte ifrån mannen inom loppet av 30 sekunder. Där hade den här historien slutat - om det inte vore för farmorn Anita Karlsson, 63.

Arg farmor stoppade frånåkande buss

Publicerad

Två bussar åkte ifrån mannen inom loppet av 30 sekunder.

Där hade den här historien slutat - om det inte vore för farmorn Anita Karlsson, 63.

En och halv mil senare hade hon kört ikapp bussen - och lyckats få på mannen.

– Mitt barnbarn var ganska imponerat. Men han såg att farmor var lite arg på chauffören. Jag hade kört fem mil till om det hade krävts.

Anita Karlsson är flera timmar efter händelsen fortfarande ordentligt förbannad.

– Så här gör man bara inte. Man sparkar inte på någon som ligger ner, säger hon med ilsket eftertryck.

På torsdagseftermiddagen hämtade hon sitt barnbarn i skolan i Molkom. Då såg hon en ensam man som springande försökte komma med en buss, som Nya Wermlands-Tidningen först berättade.

– Precis när han kom till bakändan på bussen körde den i väg. Sen kom en annan buss som stannade till lite men sen körde den också i väg.

"En lektion i hur man uppför sig"

Anita Karlsson trodde inte sina ögon. Med den av två busschaufförer ignorerade mannen - och sitt elvaåriga barnbarn i bilen - tog hon upp jakten på bussen.

– Jag sa: "Hoppa in i bilen". Han bad mig flera gånger att släppa av honom. Han tyckte väl att det var förargligt att jag skulle sitta där och köra honom. Han var mycket ödmjuk. Efter en och en halv mil kom vi ikapp bussen, säger Anita Karlsson.

Mannen kom på sin buss och Anita Karlsson fortsatte hemåt - en god gärning och ett imponerat barnbarn rikare.

– Hade bussen inte släppt in den här mannen hade jag kört hem honom själv! säger hon

Vad säger ditt barnbarn om farmors agerande?

– Enligt hans pappa så sa han att han var ganska imponerad av farmor. Han fick en lektion i hur man uppför sig. Man ska vara snäll mot andra. Han såg att jag var arg men jag berättade att så här får man inte göra, säger Anita Karlsson som under inga omständigheter vill vara med på bild.

– Jag gjorde inte detta för att hamna i tidningen. Jag gjorde det för att det var det rätta att göra.

Värmlandstrafik ska nu utreda torsdagens händelser.

– Jag kan inte kommentera det innan jag vet mer, men vi ska naturligtvis ta reda på vad som har hänt. Är det så här är det naturligtvis inte ursäktligt, säger Värmlandstrafiks vd Lars Bull, till NWT.

Gustav Sandström
Gustav Sandström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag