Harald Bargsten på Apoteket Kärra har svårt att synas bakom de enorma förpackningarna med medicin mot halsbränna. Foto: Apoteket KärraHarald Bargsten på Apoteket Kärra har svårt att synas bakom de enorma förpackningarna med medicin mot halsbränna. Foto: Apoteket Kärra
Harald Bargsten på Apoteket Kärra har svårt att synas bakom de enorma förpackningarna med medicin mot halsbränna. Foto: Apoteket Kärra
Harald Bargsten undrar hur det här påverkar svenska företag som följer miljölagar. Foto: Apoteket KärraHarald Bargsten undrar hur det här påverkar svenska företag som följer miljölagar. Foto: Apoteket Kärra
Harald Bargsten undrar hur det här påverkar svenska företag som följer miljölagar. Foto: Apoteket Kärra

Apotekarens kritik –
vill slippa jätteaskar

Publicerad

Apotekaren Harald Bargsten i Hisings Kärra drunknar nästan i de enorma förpackningarna han får in.

Men det rör sig inte bara om en rolig bild. Bakom Haralds kartonger gömmer sig ett större problem.

– Det är indiska företag som inte bryr sig om miljölagar som kan sälja billigast, säger han.

Det rör sig, som Dagens Apotek först kunde berätta, om läkemedlet Omeprazol Aurobindo. En mycket populär medicin mot halsbränna.

– Medicinen är månadens vara hos Apoteksgruppen i mars, säger Harald Bargsten.

Månadens vara erbjuder Apoteksgruppen sina kunder till ett rabatterat pris.

Det företag som får leverera månadens vara är enligt apotekaren de som ger lägst inköpspris till Apoteksgruppen.

– Nu är det indiska företag som vill in på den svenska marknaden. De verkar inte bry sig om miljölagar eller någonting, säger han.

"Företag har ett ansvar"

Även läkemedelsbranschen har miljöföreskrifter. Men Jimmy Dominius på Konkurrensverket menar att problemet med företag som ignorerar miljöregler är generellt på alla marknader.

– Det är jätteviktigt att konsumenter är på hugget och ställer krav. Det är så marknaden fungerar, säger Jimmy Dominius.

Men ansvaret ligger inte enbart hos konsumenten.

– Alla företag har ett ansvar att leverera schysta produkter.

Svårt att få plats

På Apoteket Kärra är det svårt att få plats med alla kartonger. Det är stora förpackningar, som samtidigt bara innehåller tio askar tabletter.

Tablettaskarna är dessutom för stora för att få plats på apotekshyllan.

Både kunder och apotekare Bargsten undrar varför det ska se ut på det här viset.

– Det tar tid att sortera. Dessutom är det miljömedvetna kunder som frågar varför paketen behöver vara så stora.

Harald Bargsten oroar sig för hur det här kommer påverka andra aktörer på marknaden.

Han tror att de företag som följer miljölagsstiftningar får en nackdel i konkurrensen.

– Jag undrar hur det här påverkar svenska företag som följer miljölagsstiftningar.

Dennis Jörnmark Callstam
Dennis Jörnmark Callstam

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag